Alleen voor jou

Books and Blogs 29 juli 2019
Oké, ik zal er eerlijk voor uit komen.. Toen ik dit boek kocht was het puur omdat het een 2+1 gratis actie was. De verkoopster attendeerde mij erop en ik gaf nog aan dat ik niets zag wat mijn voorkeur had. Dan neem ik deze wel want het ziet er wel zonnig uit. "Ach als het niets is kun je het altijd nog weggeven". zei ze

De schrijver ken ik niet en na wat google zoekresultaten kon ik ontdekken dat Allnutt  een journalist en schrijver is uit het verenigd koninkrijk, sinds 1998  gevestigd in Praag. Hij heeft in 2013 nog een e-boek gepubliceerd over het overlijden van zijn vader. Alleen voor jou is zijn eerste boek in Nederlandse vertaling. En daarbij zijn er in 30 landen over de wereld  publicatie rechten opgekocht.

Ik heb een lichte voorkeur voor verhalen die niet goed aflopen. Om de simpele reden dat altijd alles goed afloopt. Maar bij dit boek wist ik niet of ik dit wel oké vond. Want geloof me als ik je zeg dat hoe je het ook went of keert, dit verhaal loopt niet goed af.

Naarmate het verhaal vorderde wist ik niet zo goed of ik het verhaal nog wel uit wilde lezen.

Het is voor mij echt lang geleden dat ik een boek las dat mij tot tranen heeft geroerd. Het heeft ook enige dagen geduurd voor ik het verhaal van mij af kon zetten. Daarbij gingen er heel cliché matig gedachten door mijn hoofd zoals hij zelf in het boek beschrijft.

Vanaf hoofdstuk één wordt je gegrepen door zijn verhaal. Het kruipt onder je huid en komt er niet meer onder vandaan. Het verhaal is opgedeeld in 3 delen. Vanuit een grimmige sfeer ga je over op een beklemmende sfeer en sluit je uiteindelijk af met een goed en mooi einde. Dingen als verdriet, angst, onzekerheden, alcoholmisbruik, liefde, elkaar kwijtraken en terugvinden komen aan bod in dit ontroerende verhaal.

Rob Coates kan zijn geluk niet op. Hij deelt zijn leven met Anna, zijn dierbare vrouw, ze wonen in een prachtig huis in Londen, en dan nog het belangrijkste : Jack. Hun zoon, die ervoor zorgt dat elke dag een feestje is. Maar dan gaat het mis. Anna is ervan overtuigd dat er iets niet in orde is met Jack. Na een lange reeks doktersbezoeken blijkt ze gelijk te hebben, en het leven van de familie Coates wordt een opeenstapeling van onzekerheden en moeilijke beslissingen.

Het ondenkbare gebeurt, en in de tijd die volgt brengt Rob zijn dagen door als slaapwandelaar, niet in staat zijn verdriet, schuldgevoel en zelfmedelijden los te laten. Maar hij is vastbesloten vrede te sluiten met het noodlot en zich een weg terug te vechten naar het leven.

Dit is een verhaal van je buurman, collega, kennis, vriend of familielid. Maar ook een verhaal waar je zelf zomaar ineens voor kan komen te staan. En dat maakt dat je jezelf direct kunt verplaatsen in de hoofd personages.

Ik zou nog veel meer over dit verhaal kunnen vertellen maar dit boek moet je zelf ervaren hebben.

Meer recensies van Books and Blogs