zinderend spannend

Books and Blogs 18 juli 2020
Enders is het vervolg op Starters ( zie vorige review) en kan niet los van elkaar worden gelezen.

De bodybank is gesloten. Callie probeert het leven weer op te pakken met haar broertje en beste vriend Michael. Wanneer zij op een dag in het winkelcentrum lopen hoort zij de stem van de Ouweheer in haar hoofd. Hij is de baas van Topbestemmingen en uitvinder van de chip dat in haar hoofd is geplaatst.
Hij maakt haar  op schokkende wijze  duidelijk dat hij Callie nog altijd in zijn macht heeft. Hij kan haar nu niet alleen volgen door het ingebouwde gps systeem maar ook met haar communiceren en uiteindelijk  haar lichaam overnemen door het lichaam op afstand te kapen. Callie is gedwongen de Ouweheer te ontmoeten. Onderweg ontmoet ze de mysterieuze Hyden. Hij zegt de zoon van de Ouweheer te zijn. Hij heeft zich tegen zijn vader gekeerd omdat hij het niet eens is met zijn werkwijze. Callie weet niet of ze hem wel kan vertrouwen. Omdat hij haar heeft gered tijdens een levensbedreigende situatie geeft ze hem het voordeel van de twijfel. Ze zoeken samen naar een manier om zoveel mogelijk Metals te redden. Ondertussen probeert Callie de laatste wens van haar huurster Helena te vervullen.
Er volgt een wilde en levensgevaarlijke achtervolging waarbij ze iedereen van wie ze houden in levensgevaar brengen.

Personages en schrijfstijl :
De spanning wordt opnieuw hoog opgevoerd en houd tot het einde stand. Gedurende het verhaal krijg je steeds meer achtergrondinformatie over de wereld waarin ze leven en hoe deze tot stand is gekomen. Hierdoor worden de losse eindjes uit deel één mooi afgewerkt. Ondanks de vele stromen aan informatie blijft het verhaal makkelijk te volgen en wordt het op zo’n manier vormgegeven dat het je hongerig maakt naar meer. Ook in dit boek kun je weer een fijne afwisseling vinden in - relatief weinig - voorspelbare wendingen en  plottwisten waarbij de rillingen over de rug lopen. Ik kan er niet teveel over zeggen i.v.m. spoilers dus laten we het er maar op houden dat je ze écht niet ziet aankomen en je met stomheid verslagen bent.

In dit deel komen veel verschillende personages voorbij. Michael krijgt een grotere rol waardoor je hem beter leert kennen en er keren een aantal personages uit deel één terug. Het uiterlijk van het boek is opnieuw mooi vormgegeven met een mooie en sprekende cover jacket. Wanneer je deze verwijderd zie je alleen de titel.
In tegenstelling tot deel één daar was Callie op het boek zelf afgebeeld. De vormgeving vind ik  erg leuk gedaan.

In het boek worden over verschillende groeperingen gesproken. Zo heb je de jongeren ( starters) en de ouderen ( Enders). De mensen in de leeftijdscategorie twintig tot zestig jaar  worden Middles genoemd en zijn zo goed als uitgestorven. De jongeren die in het vorige boek in het bezit waren van de bodybank, ofwel Topbestemmingen kregen een chip in het hoofd en worden Metals genoemd.

Conclusie :
In dit boek is niets  wat het lijkt en kun  je niemand - ook jezelf niet-  vertrouwen.

Meer recensies van Books and Blogs