indrukwekkend inspirerend

Books and Blogs 06 juli 2021
Coen kan op een indrukwekkende manier een gevoel of gebeurtenis beschrijven. Tijdens het lezen werden er kleine zaadjes gepland waar ik later aan bleef denken. Ik bedoel, hij maakt nogal wat mee onderweg. Hij danst in de stromende regen in Oostenrijk. Hij valt bijna van een berg in Liechtenstein. Hij kleurt de straten van Napels met stoepkrijt en mooie muziek. En hij stuurt een kaartje naar een eenzame man in Limburg. Maar naast deze doldwaze avonturen is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Hoewel Coen getrakteerd wordt op bijzonder mooie landschappen en vergezichten is de weg soms bikkelhard en vooral erg eenzaam.
Meerdere keren valt hij zijn knieën kapot en zijn rugtas hangt aan creatieve noodoplossingen aan elkaar. Ook het vinden van eten of een slaapplaats is niet altijd vanzelfsprekend.
Toch blijft Coen vasthouden aan zijn wilskracht. Die lijkt soms onuitputtelijk maar niets is minder waar. Keer op keer vindt hij geluk in kleine daden. Of het nu om het opladen van zijn powerbank gaat of de deken die hij mocht ontvangen om de nacht mee door te brengen, Coen laat zien dat geluk en dankbaarheid vinden in deze kleine gebaren van grote waarde kan zijn. Dat geeft stof tot nadenken waardoor ik dit boek minder vlot las dan ik van mezelf gewend ben. En dat geeft niets want dat is juist de kracht van dit inspirerende verhaal.
Coen geeft een mooie inkijk in zijn soms wat spirituele reis met bijzondere levenslessen. Daarnaast moest ik regelmatig lachen om de ongemakkelijke pogingen tot een gesprek. Taalbarrières en vermoeidheid leiden soms tot onhandige en gefrustreerde gesprekken. Iets waardoor ik meerdere malen hardop moest lachen.
Door Coens treffende manier van beschrijven is de vrijheid die het hardlopen met zich meebrengt voelbaar. Menig hardloper zal zichzelf daarin kunnen herkennen. We hebben allemaal wel eens huilend over het asfalt gestampt om vervolgens in een runners high te belanden.

Conclusie:
Hardloopreis van geluk is veel meer dan een inspirerend verhaal over dankbaarheid en geluk kunnen vinden in kleine daden. Het zet aan tot nadenken, het inspireert en motiveert om in kleine stapjes je eigen handelen tegen het licht te (durven) houden.
A small beginning to move the earth.

Meer recensies van Books and Blogs