een must read

Books and Blogs 28 januari 2020
De gifmengster is het eerste deel van de Astoris – serie. Ieder deel is een standalone, wat inhoud dat ieder boek afzonderlijk gelezen kan worden.
Het is een adult romance met expliciete scenes. Het verhaal speelt zich af in middeleeuwse setting.
Je ontmoet Anne Dyeward, dochter van de baron van Pitmadden.
Anne is één van de laatste erfgenamen van een verstoten koninklijke familie en wordt gedwongen om te trouwen met William Lewett, de zoon van Nycolas Lewett, huidige koning van Astoris.
Anne gaat na de bruiloft met haar familie aan het hof wonen.
Het is voor Anne en William een uitdaging om zich staande te houden onder de dwingende heerschappij van zijn vader. William wordt geteisterd door een persoonlijkheidsstoornis en dat maakt het voor Anne en William lastig om een band op te bouwen.

Anne ontwikkeld belangstelling voor alternatieve geneeskunde en gaat in de leer bij een alternatieve dokter. Dit is echter een verworpen vorm van geneeskunde en daarom wordt dit niet door iedereen gewaardeerd.
Anne leert kruiden combineren voor een kalmerende en genezende werking. Echter raakt Annes hart steeds meer verzwart door alle gebeurtenissen waardoor zij steeds meer interesse ontwikkeld voor de werking van giftige kruiden.

Personages en schrijfstijl :
Koning Nycolas Lewett is een koninklijke klootzak. Een tiran dat de mensen om zich heen het leven onmogelijk maakt. Wat hij wilt zal gebeuren en is niet vies om daarvoor machtsmisbruik, bedreigingen, straffen of erger in te zetten.
Anne is absoluut mijn favoriet !
Al haar handelingen zijn uit liefde en wanneer zij mensen heeft toegelaten in haar hart zal zij haar geliefden als een leeuwin beschermen. Zelfs wanneer haar hart steeds meer verzwart handelt zij nog steeds uit liefde. En is zij in staat om te vertrouwen op de goedheid van de mensen.
William is ondoorgrondelijk en heeft een dikke muur om zichzelf heen gebouwd. Het maakt hem onvoorspelbaar want wanneer heb je met de echte William te maken en wanneer is het één van zijn alter ego’s. Gaandeweg leer je alle persoonlijkheden van William kennen en ontdek je wat er achter zijn hardheid en arrogantie zit. En bijzonder en ontroerend moment. Pak de tissues er maar bij lieve lezers.
Naast deze personages leer je ook de ouders van Anne, haar zus en broertjes, een aantal hofdames en soldaten kennen.
De combinatie van deze personen zorgt voor een sidderende, onderhuidse en spannende romance.
Iedere keer dat ik het boek weg moest leggen voelde het als afscheid nemen. Ik kon niet wachten om verder te gaan, ik wilde zo graag weten hoe het verder ging. Ik heb zelfs mijn man gesjuut toen ik in een spannende scene terecht kwam. Ik wilde absoluut niet gestoord worden. Later had ik juist afleiding nodig bij een expliciete bevalling scene, maar toen gaf hij niet thuis.

Conclusie :
De gifmengster is een spannende en meeslepende fantasyroman. Door de schrijfstijl krijg je het gevoel dat je erbij bent. Ik zat achterop het paard bij de vlucht scene en was aan boord bij de overtocht naar Pugrjin.
Naast spanning en romantiek blijft er voldoende ruimte over voor humor.
Er zitten een aantal verrassende plotwendingen in het verhaal waarbij ik heel erg meeleefde met de personages. Op de juiste momenten kon ik het verdriet, de boosheid of juist de blijdschap voelen.

Meer recensies van Books and Blogs