Ik zal eerlijk toegeven dat ik een enorme bewondering heb voor transgenders. Dus wat dat betreft heeft dit boek natuurlijk een streepje voor.

In dit boek lezen we vanuit de beleving van Sam. Hij heeft een vier jaar oudere broer Jason.  Wanneer Sam een opstel op school moet schrijven over wie hij het meest bewonderd kiest hij zijn broer Jason.
Want Jason is de allerbeste grote broer die je maar kan wensen, komt altijd voor je op, helpt je met lezen, heeft een groot voetbal talent en is bovendien de populairste jongen van de school.

Wanneer Jason op een dag verteld dat hij zich zijn hele leven al een meisje voelt is dit voor Sam en hun ouders een enorme schok.
Hun ouders maken zich druk om de carrière van moeder omdat zij zich op de glibberige weg naar de top begeeft en hoopt op de plek van de premier. Daarom zijn zij erg bang voor slechte publiciteit. Ze eisen dat Jason zo snel mogelijk weer normaal gaat doen.
Sam wordt vreselijk gepest om de keuze van zijn broer en gaat zich steeds onzekerder voelen over zijn eigen identiteit. Hij voelt zich verraden en kan het maar niet begrijpen hoe het komt dat Jason zich prettiger voelt als een meisje.

Jason staat er alleen voor en na een tijdje wordt de situatie thuis zo onhoudbaar dat hij het huis uit gaat. Jason gaat bij tante Rose wonen. Een vegan tante met haren in de kleuren van een sportdrankje, kleding draagt dat eruit ziet alsof het in elkaar gezet is met vuilniszakken, jutte, en de huid van een dode zebra en haar auto heeft ingeruild voor een paard.
Daar mag en kan hij zijn wie hij werkelijk is  en krijgt alle ruimte om zijn  eigen identiteit te ontdekken.

Maandenlang verblijft Jason daar en vervolgt hij daar ook zijn opleiding. Het contact met thuis wordt steeds minder. Hij spreekt alleen zijn broertje Sam zo nu en dan. Ondertussen blijven ouders hard doorwerken aan de carrière van moeder en onderdrukken Jasons geheim angstvallig. Wanneer moeder werkelijk in aanmerking komt voor het premierschap gebruikt de tegenpartij Jasons geheim als wapen in de tegenaanval.

Alle kranten schrijven erover.
En het hele geheim inclusief pijnlijke details wordt openbaar gemaakt.
Kan de familie uiteindelijk toch begrip opbrengen voor Jason of drijft dit hun gezin nog verder uit elkaar ?

Een mooi en ontroerend verhaal dat ik binnen een dag uitlas.

Reacties op: Mijn broer heet jessica

Mijn broer heet Jessica - John Boyne
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 11,99