Er was eens iets anders

Books and Blogs 19 september 2019
Ik was heel erg benieuwd naar dit boek omdat ik hertellingen heel erg leuk vindt. Ik moet wel bekennen dat ik Disney minded ben, als ik een sprookje in mijn hoofd heb dan is dat altijd de Disney variant. Het is dan ook beter om die variant volledig overboord te zetten voordat je aan dit boek begint. Anders zul je net als ik door het eerste stuk heen worstelen.

Het verhaal gaat over Agnes Vis- de - Loup, lady van Aviceford Manor.
Het verhaal is geschreven vanuit de Ik-perspectief van Agnes. Stiefmoeder van Assepoester of beter gezegd Elfilda kortweg Ella.

Het proloog begint aan het koninklijk hof, waar Agnes plaats neemt naast graaf Bryston en er een gesprek ontstaat waarin Agnes allerlei roddels en aannames te horen krijgt. Ze gaan over Assepoester, haarzelf en haar dochters.
De mooie onderdrukte maagd die naar het koninklijke paleis komt, de jaloerse stiefzusters, het glazen muiltje dat niet past...
Achter een meeslepend verhaal gaat vaak een nederige waarheid schuil.

En die waarheid verteld Agnes in de volgende hoofdstukken.
Enkele jaren na de dood van haar moeder werd zij als tien jarig meisje uit werken gestuurd naar Aviceford Manor. Ze gaat aan de slag als wasmeisje.
Het is een hard leven en na vier jaar krijgt zij een kans om aan de Manor te ontsnappen.

Boodschapper Fernan neemt haar mee naar Rose House. Wanneer ze van hem in verwachting raakt gaan ze in het marktstadje Old Hilgate wonen. Daar begint Agnes een brouwerij. Ze krijgen kinderen en als Fernan uiteindelijk sterft raakt ze alles kwijt.
Ze keert terug naar Aviceford Manor en haar dochters gaan naar de nonnenschool op Rose house.

Wederom bouwt Agnes een nieuw leven op en weet zich op te werken van bediende naar boekhouder. Nadat de moeder van Ella komt te overlijden is er geen functie meer beschikbaar voor Agnes en dreigt opnieuw alles kwijt te raken.
 Emont en Ella zijn echter op de aanwezigheid van Agnes gesteld en Emont wilt geen nieuwe bediening dus besluiten Agnes en Emont te trouwen. Zo wordt zij de stiefmoeder van Ella.

Wat duidelijk in het verhaal naar voren komt is dat het een hard leven is,  dat vrouwen niet trouwen uit liefde en hard moeten werken om omhoog te komen in de sociale klasse. Wanneer je man overlijd raak je alles kwijt en zul je hard en slim moeten zijn om vast te kunnen houden wat je hebt opgebouwd. Dit gaat gepaard met moeilijke keuzes en opofferingen maken.

Toen ik eenmaal de Disney variant los kon laten kon ik mij meer in het verhaal inleven. De schrijfstijl vindt ik soms wat lastig. Er zitten moeilijke zinnen in maar dit past wel in de stijl van de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Dus wat dat betreft is dat super goed gedaan. Je kunt je daardoor beter inleven in het  harde leven van toen.

Ik had een aantal dagen nodig om het verhaal te laten landen. Ik wist niet goed wat ik ervan moest vinden. En toch bleef het een beetje in mijn hoofd spoken.
Uiteindelijk vindt ik het wel een mooi verhaal.
Er komt meer begrip voor Agnes en naar Ella toe wat meer weerstand. Ze was namelijk niet de makkelijkste.

Meer recensies van Books and Blogs