Hunger Games meets X-Men

Bookdustfaerie 19 april 2024
In het koninkrijk Ilya worden mensen zonder krachten verbannen of vermoord. Alleen de Elites zijn welkom, mensen met speciale krachten die ze hebben overgehouden aan de plaag. Maar niet iedereen was zo gelukkig, en inwoners zonder krachten zijn niet langer welkom in de Elite-samenleving.
Paedyn Gray is zo'n Gewoon iemand, en om te overleven moet ze zich anders voordoen dan ze is. Wanneer ze één van de prinsen van Ilya redt, wordt ze uitgekozen om mee te doen aan de Zuiveringsproeven. Een wedstrijd op leven en dood waarin Elites hun speciale krachten laten zien en gebruiken om de anderen te verslaan. Krachten die Paedyn niet heeft...

Ik ben aan dit boek begonnen met hoge verwachtingen door de grote hype eromheen, en dat is mijn fout geweest. Als ik lukraak aan Powerless zou zijn begonnen, had ik er waarschijnlijk meer van kunnen genieten.

Paedyn heeft het niet makkelijk tijdens de proeven, maar kan gelukkig rekenen op de hulp van de knappe prins Kai. Alleen weet hij niet dat zij Gewoon is, en haar in andere omstandigheden onmiddellijk zou - moeten - doden. Dit maakt dat de spanning tussen hen op meerdere vlakken voelbaar is, en het duw en trek spelletje vermakelijk blijft. Komt daar ook nog de kroonprins Kitt bij, de troonopvolger, die net als Kai interesse toont in Paedyn. Hallo love triangle!

Is het een slecht verhaal? Absoluut niet, er zit genoeg spanning, actie, verraad en een vrachtton aan minitropes in om je te entertainen bij elke pagina omslag, maar het mist voor mij de wow-factor die zo gul wordt toebedeeld aan dit boek.
Het einde heeft er voor gezorgd dat er een halve ster bij kwam (3.5 sterren), want waar ik eerst geen zin had in een vervolg, kijk ik er nu haast naar uit.

Als je fan bent van The Hunger Games, Serpent & the Wings of Night of Trial of the Sun Queen, ga je smullen van dit boek!

Meer recensies van Bookdustfaerie