De verborgen boekwinkel is het eerste naar het Nederlands vertaalde boek van de Ierse auteur Evie Woods. Zij staat erom bekend dat zij haar verhalen voorziet van een vleugje magie en folklore. Dit verhaal speelt zich af in de gewone wereld zoals wij die kennen, maar bevat een vleugje sprookjesachtige magie. Roman is dan ook niet de juiste labeling voor dit boek, het is eerder zoiets als magisch realisme.

In de jaren 20 van de vorige eeuw ontvlucht boekenliefhebber Opaline haar ouderlijk huis om onder een gedwongen huwelijk uit te komen. Via Parijs belandt ze uiteindelijk in Dublin, waar ze een eigen boekwinkel begint. Anno 2021 vlucht Martha naar Dublin om uit een gewelddadig huwelijk te ontsnappen. En ook anno 2021 is Henry op zoek naar een verloren manuscript van Emily Brontë die zich in een oud boekwinkeltje in Dublin zou moeten bevinden. De verborgen boekwinkel is de verbindende factor voor deze drie verhaallijnen, die elk vanuit hun eigen perspectief worden verteld. Om en om lezen we in korte hoofdstukken de gebeurtenissen in de levens van Opaline, Martha en Henry.

De liefde voor de klassieke literatuur spat van de bladzijdes af. Kan ook niet anders met een titel als De verborgen boekwinkel. Toch zijn het niet de boeken in deze winkel, maar gaat het juist om de boeken waar de hoofdpersonages buiten de winkel mee in aanraking komen. Mijn boekenhart maakte iedere keer een sprongetje als er weer een verwijzing naar een literair werk voorbij kwam. Ik kreeg spontaan de behoefte om een aantal van die klassiekers te gaan (her)lezen. Ook kwam er een stukje boekengeschiedenis tot leven met de wereldberoemde Franse boekwinkel Shakespeare & Company die als tijdelijke werkplek van Opaline diende.

De levens van de personages zijn boeiend, echter door de korte hoofdstukken krijg je steeds maar een stukje mee en moet je voor je gevoel te snel schakelen naar de volgende personage en tijdsperiode. Een structuur waar ik erg aan moest wennen, ondanks de vorm zorgde de aangename schrijfstijl en de korte hoofdstukken ervoor dat ik door bleef lezen. De nieuwsgierigheid naar hoe het nu toch verder zou gaan met juist die ene persoon of gebeurtenis was altijd aanwezig.

Verder voelde het alsof alle mogelijke thema’s in dit ene verhaal behandeld moesten worden. Aan bod kwamen o.a. zelfbeschikkingsrecht, huiselijk geweld, verslaving, oorlogstrauma, adoptie. En dat in het levens van maar drie personages. Uiteindelijk kan ik concluderen dat het overkoepelende thema iets in de trant is van het weer leren vertrouwen in en op jezelf na welke vorm van onderdrukking of ondermijning dan ook. De hoeveelheid issues zorgde voor een ietwat gecompliceerd einde om de cirkel rond te maken en de verhaallijnen bij elkaar te laten komen. We die zware thema’s dan weer verzacht door het sprookjesachtige verschijnen van objecten in de levens van deze karakters.

Dit verhaal laat me dan ook achter met mixed feelings. De structuur, de vele subthema’s en de ietwat overvolle afronding van het verder erg prettig geschreven verhaal, doen deels afbreuk aan de leeservaring van het niet zo standaard boekenboek. Wellicht dat een verfilming van deze sprookjesachtige vertelling meer recht doet aan het verhaal. Het is namelijk erg beeldend beschreven, ieder hoofdstuk voelt als een tussen de personages wisselende filmscènes en vele situaties (zoals langzaam tevoorschijn komende en groeiende bomen in je kamer) zie je zo aan je geestesoog voorbij trekken.

Verwacht geen doorsnee boekenboek, maar stel je open voor het genre dat magisch realisme heet. Dompel je onder in de wereld van de klassieke literatuur en ga mee op zoek naar de verborgen boekwinkel.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique