Goede Scandinavische thriller met realistisch karakter die je in een keer uit wilt lezen

Schaduwrijk, geschreven door het Deense echtpaar Kim Faber en Janni Pedersen, is het vierde deel van een serie over inspecteur Juncker, rechercheur Kristiansen en hun collega’s. Prima los te lezen qua afgerond onderzoek, maar voor de verhaallijnen van de verschillende personages voelt het beter om eerst voorgaande delen gelezen te hebben. Voor mij was dit de eerste kennismaking met deze auteurs en serie.

In dit deel komt een man om tijdens een explosie in een kolengestookte elektriciteitscentrale. Diezelfde dag wordt elders in het land de zoon van de klimaatminister dood aangetroffen. Is dit toevallig of is er een verband tussen deze twee zaken? De twee politiekorpsen onderzoeken hun eigen zaak en de verschillende mogelijke sporen, maar werken ook samen daar waar ze raakvlakken met elkaar hebben.

Per hoofdstuk wordt een deel van het onderzoek belicht vanuit het perspectief van een van de deelnemende agenten. Het voelt dus niet dat het alleen maar om Juncker en Kristiansen draait. In het begin is dit een beetje verwarrend (heb zelfs een lijstje van de korpsen en wie waar werkt gemaakt), omdat er gaandeweg steeds meer personages aan bod kwamen. Maar dat maakte het verhaal ook realistisch, afwisselend en boeiend. De auteurs hebben tevens goed hun best gedaan om de karakters menselijk neer te zetten door ook hun privéleven te beschrijven en ze te voorzien van hun onzekerheden, tekortkomingen en familiebanden. Ook is het een verhaal dat inspeelt op actuele thema’s als klimaatactivisme, drugsgebruik, gebruik van drones en social media. Dit alles maakt het een geloofwaardig geheel, maar ook moord en verderf worden niet geschuwd om het een ware thriller te maken.

Wat mij vooral is bijgebleven is dat de agenten net als in het echte leven met meerdere zaken tegelijkertijd bezig zijn en af en toe op een dood spoor zitten. Het voelt behoorlijk realistisch aan. Het enige vreemde vond ik dat ze soms bij mensen langs gingen om 1 vraag te stellen en daarna weer vertrokken. Totaal niet efficiënt als je het mij vraagt, maar ik ben dan ook niet werkzaam bij de politie en weet niet wat de normale gang van zaken is.

Het verhaal is goed opgebouwd en de schrijfstijl is pakkend; de diverse hoofdstukken hebben regelmatig een clifferhanger-achtig einde. Door naar het volgende hoofdstuk dus, al moet je vaak wel een of meerdere hoofdstukken wachten op het antwoord, omdat een nieuw hoofdstuk veelal betekent dat het perspectief en spoor van een ander personage aan de beurt is. Was niet altijd handig op de momenten dat ik nog even voor het slapen gaan een enkel hoofdstuk wilde lezen. Daarom: mocht je de mogelijkheid hebben, lees dit boek dan als je een heel weekend vrij hebt, zodat je kunt blijven lezen en niet bij een cliffhanger hoeft te stoppen ;-)

Conclusie: Schaduwrijk is een goede Scandinavische thriller met realistisch karakter die je in een keer uit wilt lezen. Maar wellicht wel goed om eerst de voorgaande delen te lezen.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique