Is perfect wel echt perfect?

Echtpaar Caro en Oscar en hun dochter Violet verhuizen van Amsterdam naar een grote, luxueuze vila in Breukelen. Het perfecte gezin in het perfecte huis. Maar is perfect wel echt perfect? Er amper ingetrokken gebeuren er vreemde dingen, die doen vermoeden dat ze er niet welkom zijn. Wanneer Violet verdwijnt, moeten Caro en Oscar langzaam maar zeker hun geheimen aan elkaar bloot geven om te achterhalen waarom hun dochter verdwenen is.

Na een sterke proloog lezen we zowel uit het gezichtspunt van Caro als Oscar hoe zij in het leven staan en met de gebeurtenissen omgaan. Daarbij wordt ook teruggeblikt naar hun verleden, zodat je de personages, hun geheimen en hun beweegredenen leert kennen. Terwijl in het heden steeds weer een nieuwe situatie ontstaat, waarvan je denkt te weten hoe het in klaar steekt. Totdat er weer een twist komt.

Marieke Damen heeft een prettige manier van schrijven een een opvallende manier van cliffhangers en twists. Waar bij veel thrillers het verhaal na de cliffhanger direct in het volgende hoofdstuk doorgaat, moet je in dit boek nog een enkel hoofdstuk verder lezen, voordat ergens tussen neus en lippen door vermeld wordt wat er nu eigenlijk in die ene doos zat. Ze laat je echt langer met je eigen fantasie aan de loop gaan.

Verder weet ze het ook zo te schrijven dat je het als het ware als een film voor je ziet. In gesprek met de auteur liet ze een schets zien van de straat waar het huis staat en ik had ‘m precies zo, maar dan in spiegelbeeld in mijn hoofd. Tevens bleek ze ook net een cursus scenario schrijven gevolgd te hebben en hadden meer mensen gezegd dat dit boek ook best een film had kunnen zijn.

Het verhaal zit sterk in elkaar, voelt zeer realistisch aan en laat je niet zomaar los. Je ziet dingen aankomen, maar toch ook weer niet en dan komt er toch weer een twist. Daarbij zorgt de combinatie van de prettige schrijfstijl en korte hoofdstukken ervoor dat je door wilt blijven lezen. Conclusie : een krachtige thriller van Nederlandse bodem die je in no-time uit hebt.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique