Een Vermeer mysterie

De schilderijen van Johannes Vermeer en de stad Delft spelen een centrale rol in dit boek van Jeroen Windmeijer. Fabian de Ligt is voor zijn proefschrift over de jezuïeten in Delft op bezoek bij pater Ignatius Kempers, daar stuit hij onverwachts op een connectie met Johannes Vermeer. En moet hij gaan vrezen voor zijn leven als hij niet snel een mysterie rondom Vermeer oplost.
Ondertussen blijkt ene David geïnteresseerd te zijn in het schilderij de Emmaüsgangers van meestervervalser Han van Meegeren. En verdwijnen er enkele schilderijen die aan Vermeer gelinkt zijn. Als je wilt weten hoe deze twee verhaallijnen samen komen, raad ik je aan het boek te lezen.

Dat het een mix van feit een fictie is, blijkt wel uit bovenstaande omschrijving. Zo heeft kunstschilder en kunstvervalser Han van Meegeren echt geleefd en vele schilderijen vervalst. En hoewel er veel onderzoek is gedaan naar Johannes Vermeer is er feitelijk maar weinig over hem en zijn schilderswerk bekend. Hij heeft niet voor niets de bijnaam ‘de sfinx van Delft’ gekregen. Daar heeft auteur Windmeijer handig gebruikt van gemaakt en er een kunstmysterie over geschreven.
Dit boek is het eerste deel van een trilogie, maar voelt als een afgerond geheel. Al blijft de quote ‘Ik ben niets, ik weet niets, ik kan niets’ mij intrigreren.

Na het lezen (of als je wilt tijdens het lezen) van dit boek kun je ook nog een wandeling door Vermeer’s Delft maken met de kaart achterin het boek of een uitgebreidere routebeschrijving op de website van Harper Collins.

Daar het een kunstmysterie betreft wordt er regelmatig toelichting gegeven hoe het eraan toegaat in de kunstwereld, deze zijspoortjes vertraagde soms het verhaal ietwat. Zelf had ik hier geen last van, maar ik merkte binnen de leesclub dat enkele andere lezers hier meer moeite mee hadden. De korte hoofdstukken die wisselend Fabians of Davids verhaal vertellen, zorgen er juist voor dat het verhaal vlot doorloopt en maken het een prettige leeservaring.

Verwacht geen thriller met intense spanningen, maar wel een mysterie rondom Vermeer waarin toch nog een onverwachte wending zit.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique