Een titel met een dubbele betekenis

Thrillers heb je in verschillende genres en dit is een heuse Nederlandse thriller in de trant van Saskia Noort, Esther Verhoef en Marion Pauw. Het zit echt op de grens van een spannende roman en een psychologische thriller met als thema’s pesten, scheiding, moederliefde en schuldgevoel. Want hoe ver ga je als moeder voor je kinderen?

Dit boek mocht ik lezen via de World of Thrillers Boekenclub 2023 en uitgeverij HarperCollins heeft mij wederom met een (voor mij) nieuwe Nederlandse thrillerauteur laten kennis maken die mij aangenaam heeft verrast.

In het boek Nooit meer thuis volgen we twee moeders, waarvan bij de moeder die in scheiding ligt haar dochter plotseling verdwijnt en waarbij de andere moeder haar dochter gepest wordt. De rauwe emoties als onmacht en schuldgevoel worden zo goed beschreven dat het op mij ietwat overtrokken overkwam. Maar er wordt altijd gezegd dat je alles voor je kind heb je over hebt, nietwaar?

De twee perspectieven hebben aan het begin een andere tijdlijn en dat kwam op mij een beetje verwarrend over. Gelukkig stond bij iedere hoofdstuktitel de tijdsperiode en kon ik me op die manier toch behoorlijk goed oriënteren. Halverwege kwamen de verhaallijnen samen en dat maakte dat alles voor mij veel logischer en beter leesbaar werd. In combinatie met een vlotte, hedendaagse schrijfstijl en korte hoofdstukken zorgde dat ervoor dat ik eenvoudigweg door bleef lezen tot het einde.

Qua verhaallijn was ik enkele keren aangenaam verrast hoe het plots een nieuwe wending kreeg. Al mochten de verdachte situaties wel nog iets donkerder en verdachter wat mij betreft. Bij een eerdere leesclub heeft iemand eens gemeld dat ze de proloog nog eens opnieuw leest nadat het boek uit is en die leesmethode heb ik overgenomen.
Deze proloog begint namelijk sterk en laat je al direct dingen afvragen, daardoor is het fijn om aan het einde deze eerste pagina’s nog eens overnieuw te lezen om te zien of er voor mij nog openstaande vragen waren.

Dit is een prima psychologische thriller van Nederlandse bodem waar je een aantal uurtjes heerlijk leesplezier aan zult beleven en zult ontdekken dat de titel een dubbele betekenis heeft.

Meer recensies van Bookish Lifestyle / Veronique