Prachtig verhaal

bookstamel 08 augustus 2020
Titel: Niemand zoals hij Auteur: Lucia vd Brink Uitgeverij: Ambo Anthos Genre: roman Cijfer: 9

Hier gaat Niemand zoals hij over:

Renke heeft haar opa Pieter al een tijd niet gezien als ze opeens pakketjes van hem ontvangt, met post-its, kraanvogels van origami en dagboekfragmenten. Pieter is naar Japan vertrokken nadat hij te horen kreeg dat hij lijdt aan de ongeneeslijke spierziekte als. Waar Renke alle tijd van de wereld heeft, weet hij dat zijn dagen geteld zijn. Hij probeert er het beste van te maken en wil karatetraining volgen bij zijn vriend Yamada. Doordat hij langzaamaan afscheid moet nemen, krijgt de schaduwzijde van zijn persoonlijkheid soms de overhand. Op die momenten schrijft hij in zijn dagboek.

Als Renke haar baan verliest, reist ze haar opa achterna in een ultieme poging hem echt te leren kennen. In Nederland was ze voortdurend bezig haar leven te delen op haar blog en via social media, maar tijdens haar reis komt ze erachter dat niet alles te delen valt. Hoe graag ze dat ook zou willen.
Dit vind ik van niemand zoals hij:

De cover is niet helemaal mijn ding. Als ik die zou zien liggen in de winkel zou ik hem niet oppakken. Maar aan de andere kant als je het verhaal leest dan past de cover daar ontzettend goed bij. Dit is dus een kwestie van smaak. De titel daar in tegen vind ik erg mooi.

Dan gaan we naar het verhaal zelf. Dit is echt een bijzonder en prachtig verhaal. Het is een verhaal over Opa en kleindochter. Aan de ene kant lezen we het verhaal vanuit Pieter zijn perspectief. Deze delen lezen we door middel van dagboekfragmenten. Sinds pieter de diagnose ASL heeft gekregen houdt hij een dagboek bij. Deze dagboekfragmenten ontvangt Renske.

Aan de andere kant lezen we het verhaal dus verteld vanuit Renske. We lezen hoe Renske haar baan verliest en besluit om haar opa te gaan bezoeken. Maar dit is nog niet zo makkelijk want ze heeft geen adres van haar Opa.

Het verhaal spreekt een aantal super mooie thema’s aan denk hierbij aan liefde en vriendschap. Maar ook aan het ontdekken van jezelf en je eigen keuzes maken. Hoe je trauma’s verwerkt en het omgaan met een dwangstoornis. Allemaal mooie en bijzondere thema’s. Lucia weet deze thema’s ook nog eens op een hele mooie manier te vertellen. Met prachtige zinnen en worden.

Dit is een boek waar je aan begint en die je vervolgens niet meer weg legt! Een ijzersterk debuut dus. Daarom krijgt dit boek een mooie 9 van mij.

Meer recensies van bookstamel