Pakkend

Lena en Veerle zijn al 5 jaar buurvrouwen. Beide dames zijn 30 jaar oud maar hun levens zijn totaal verschillend. Lena is bipolair, werkt op kantoor en geeft niet zoveel om haar omgeving terwijl Veerle een vrouw van de wereld is en het modebedrijf Moda Lisa probeert groot te maken. Lena kent door haar leven heen een aantal zeer depressieve tijden. Lena’s moeder was bipolair en Lena moest altijd voor haar zorgen. De vriendschappen met Kim, Floor, Gijs en Veerle zijn bepalend in haar leven. Hierdoor wordt zij gevormd tot wie ze is. Wanneer Veerle voor haar werk 3 maanden naar Buenos Aires moet vraagt zij of Lena voor haar kat Dali wil zorgen. Lena is gek op katten en daarnaast bewonderd ze Veerle en is Veerle altijd behulpzaam dus eigenlijk wel dus vindt Lena dit geen probleem. Tijdens deze periode krijgt Lena echter steeds meer zicht op het leven van Veerle doordat ze in haar huis is tijdens het verzorgen van Dali. Lena leert ook een aantal geheimen kennen die zij misschien beter niet had kunnen ontdekken. Door de gebeurtenissen die hierop volgen raakt Lena haar leven in een andere stroomversnelling waaruit niet alleen maar positieve ontwikkelingen plaatsvinden met alle gevolgen van dien.
Het boek wordt beschreven vanuit verschillende gezichtspunten en gaat heen en weer in de tijd vanaf de leeftijd van 14 jaar tot heden en hierdoor leer je Lena en Veerle goed kennen. De zwart/wit cover met de in elkaar overvloeiende gezichten vind ik prachtig gevonden, dit dekt volledig de lading. Persoonlijk kon ik me niet helemaal goed inleven in Lena haar bipolaire situatie (manisch t.o.v. depressief) maar dit is hoogstwaarschijnlijk door mijn werk in de psychiatrie. Dit leidde me af. Wel leest het verhaal makkelijk en wordt het verhaal zeer beeldend gebracht waardoor het zeker de moeite waard is.

Ik bedank Uitgeverij LetterRijn voor het mogen lezen van dit mooie boek, ik heb ervan genoten! ***(*)

Meer recensies van Brigitta Dielman-Bleeker