Lekkere binnenkomer

Monica is kunstenares en zij schildert portretten. Haar 5 jaar oudere zus Manuela vraagt Monica om haar te schilderen. Dit verzoek komt nadat zij elkaar 20 jaar niet hebben gezien. Bij Monica komt alles uit het verleden weer boven terwijl ze het al zo moeilijk vindt het een plekje te geven. De gebeurtenissen van toen zij 10 jaar was hebben vele littekens nagelaten door haar gewelddadige vader. Zij woonden in de achterstandswijk Fluutwijk en Monica werd mede hierdoor ook op school flink gepest. Manuela was haar steun en toeverlaat en dankzij haar wist Monica thuis en op school te overleven. Wat maakt dat de zussen elkaar zo’n lange tijd uit het oog verliezen? Wat hebben al deze gebeurtenissen uiteindelijk veroorzaakt en is Monica in staat om haar verleden los te laten?

Dit thrillerdebuut van Marieke Damen heb ik mogen proeflezen. Ik vond het een mooi manuscript en het uiteindelijke resultaat mag er ook zeker zijn. Nog veel beter dan het manuscript. Het leest heerlijk weg. De personages zijn goed uitgediept en er zit een heerlijk rauw randje in het verhaal. Je moet wel wat eelt op je ziel hebben want het leven van Monica en Manuela is niet over rozen gegaan, verslaving, geweld en criminaliteit worden niet geschuwd en ook dierenleed komt aan de orde. De opbouw is erg mooi en daardoor is het een ware page-turner met een heerlijk psychisch aspect. Ook zitten er in het verhaal een aantal mind-fucks waardoor je gewoon door wilt lezen. Ben benieuwd naar verder werk van deze schrijfster. Wat mij betreft een blijvertje. Daarom geef ik 4 **** sterren voor dit boek.

Meer recensies van Brigitta Dielman-Bleeker