Liefde en koffie maken alles goed

BrigitteM 22 juli 2021
Corinnes toekomst is deel één in de koffietrilogie van Paula Stern. Het verhaal speelt zich af in het Duitse Aken waar we zowel Corinne in het heden volgen als haar opa Eberhard Ahrensberg. Tijdens de WOII koos de vader van Eberhard de kant van de nazi’s. Door alle ellende die deze keuze met zich meebracht was Eberhard genoodzaakt koffie over de grens te smokkelen. Na de oorlog begint Eberhard een kleine koffiebranderij, wat uiteindelijk uitgroeit tot het koffie imperium Ahrensberg.

Als kleindochter van Eberhard voelt Corinne zich erg verbonden met haar geschiedenis en koffie. Samen met haar broer Alexander runt ze het bedrijf, dit gaat echter niet zonder slag of stoot. Wanneer Corinne het dagboek van haar opa vindt, duikt ze de geschiedenis in en komt achter vele geheimen die de blik op het koffie imperium doen veranderen.

Paula Stern heeft met Corinnes toekomst een heerlijk verhaal weten te schrijven. Het verhaal kent twee verhaallijnen waarin het heden en het verleden elkaar afwisselen. Vanaf hoofdstuk een word je meteen door het verhaal aangetrokken. Je wilt graag weten wat Eberhard in het verleden allemaal heeft meegemaakt en hoe de kleine koffiebranderij is uitgegroeid tot het koffie imperium Ahrensberg.

Daarnaast heeft Stern een fijne schrijfstijl, je vliegt door de relatief korte hoofdstukken heen wat fijn leest. Ook komen er verschillende spreuken in het verhaal langs die je als lezer wel aan het denken zetten. Hiermee wordt door Stern ook wel een bepaalde boodschap afgegeven.

‘Welke huidskleur je ook hebt,
welke geloofsovertuiging je ook aanhangt,
wat je seksuele voorkeur ook mag zijn,
hoe je er ook uitziet of hoe jong of hoe oud je ook bent.
Je bent een mens en hier ben je welkom.
Laten we samen koffiedrinken.’

Jammer is dat met name de verhaallijn uit het verleden met opa Eberhard niet veel diepgang kent. Er worden veel dingen benoemd maar je komt niet helemaal tot de kern van het verleden. Hier had Stern meer pagina’s aan kunnen schrijven. Net zoals het einde van het verhaal wat vrij abrupt is, dit kan er echter wel voor zorgen dat je benieuwd bent naar deel twee in de koffie trilogie.

Paula Stern heeft met Corinnes toekomst wel een fijn verhaal weten te schrijven. De geschiedenis van de familie Ahrensberg en de koffie zijn erg interessant en trekken je aandacht. Met iets meer diepgang in de verschillende verhaallijnen had dit verhaal net die extra touche kunnen krijgen. Misschien in deel twee.

Meer recensies van BrigitteM