BrigitteM 19 april 2022
In ‘De som van jou en mij’ neemt Cecelia Ahern je mee op zoektocht naar de vijf. Samen met Allegra ga je op zoektocht naar wie je eigenlijk bent. Welke invloed hebben andere mensen op jou, zowel in positieve als in negatieve zin. Ahern geeft hierin een heel belangrijke boodschap mee, dat ondanks dat je gevormd zou worden naar de vijf personen met wie je de meeste tijd doorbrengt. Jij zelf uiteindelijk toch in staat bent om zelf te bepalen in welke mate deze vijf personen jou leven vormen. Waarbij je aan het denken gezet wordt wie je eigenlijk zelf bent, en dat je je niet hoeft te vormen naar hoe andere mensen willen dat jij je voordoet.

Wie hoopt op een feelgood verhaal, zoals eerdere boeken van Cecelia Ahern ‘PS: I love you’ en het vervolg daarop, komt bedrogen uit. ‘De som van jou en mij’ is meer een roman achtig verhaal waarin je meegenomen wordt in de wondere wereld van Allegra. Allegra is een zeer onzeker en eenzaam persoon, waarbij alles in haar leven op een vaste en strakke manier moet gebeuren. Aangezien je het verhaal alleen meemaakt vanuit de ogen van Allegra, leest dit soms wel eens lastig. Ze worstelt met wie ze eigenlijk is en zo leest het verhaal soms ook.

Daarnaast heeft Cecelie Ahern er in dit boek voor gekozen om geen leestekens te gebruiken. Dit maakt het verhaal in het begin erg lastig om te lezen, je moet enorm je aandacht erbij houden omdat het lastig te volgen is wie wat zegt. Gaandeweg het verhaal went het ontbreken van leestekens wel omdat je Allegra’s gedachtegang ook beter leert kennen. Het ontbreken van de leestekens voegt echter weinig extra’s toe.

Ondanks dat het verhaal me niet enorm gepakt heeft word je door Ahern wel aan het denken gezet. Welke vijf personen maken wie ik ben en in welke zin beïnvloeden ze dat positief of negatief. Voor wie het aandurft zeker gaan lezen.

‘De natuur is hier, recht onder onze neus. Je hoeft alleen maar een paar stenen op te tillen en ze wordt zichtbaar. Niets is ooit alleen maar wat het lijkt. Er is altijd meer, maar je moet het zelf ontdekken.’

Meer recensies van BrigitteM