BrigitteM 29 maart 2021
Susan Wiggs is een Amerikaanse auteur en heeft ondertussen al een heleboel boeken op haar naam staan van zowel historische als hedendaagse romans. Haar eerst boek schreef ze toen ze acht jaar oud was. Ze studeerde af als wiskunde docente, maar haar passie lag toch bij het schrijven van romantische verhalen. Met Het mooiste verhaal komt Wiggs nieuwste boek op de planken, waarvan de opvallende cover met zijn vrolijke kleuren meteen opvallen.

In Het mooiste verhaal maken we kennis met Natalie Harper die haar leven helemaal op orde lijkt te hebben. Leuke baan, mooi huis en een lieve vriend. Natalie is alleen niet gelukkig maar weet niet helemaal waar dit aan ligt. Voordat ze hier goed en wel achter is, doet zich een noodlottig ongeluk voor waarbij ze zowel haar vriend als haar moeder Blythe verliest. Haar moeder runt al jaren een boekwinkel, echter blijkt dat allemaal niet zo goed te lopen en komt Natalie met hoge schulden te zitten. Daarnaast krijgt ze er de zorg voor haar opa Andrew bij, ook wel Grandy genoemd, die dementerend is en al meer aftakelt. Natalie weet niet hoe ze dit allemaal moet gaan doen. Totdat klusjesman Peach met zijn dochtertje Dorothy op de stoep staan. Peach geeft het winkelpand een flinke opknapbeurt en samen komen ze stukje bij beetje achter de geschiedenis van het winkelpand maar ook van Natalies familie. Zal alles dan toch goed op zijn pootjes terecht komen?

Susan Wiggs heeft met Het mooiste verhaal zeker een mooi nieuw verhaal op de boekenplanken gebracht. Samen met Natalie ga je op reis in de geheimen van het boekwinkelpand maar ook in de historie van Natalies verleden. Hierdoor is het niet zo’n voorspelbaar romantisch verhaal, er zijn regelmatig verwijzingen naar het verleden die een extra dimensie aan het verhaal geven. Dit maakt het verhaal heel interessant om te lezen. Susan Wiggs heeft daarnaast ook een fijne schrijfstijl waardoor je makkelijk door de hoofdstukken heen vliegt.

Daarnaast worden de verschillende personages ook goed neergezet in Het mooiste verhaal. Susan Wiggs schrijft uitgebreid hoe Natalie en Grandy in het leven staan, waarin Natalies moeder Blythe natuurlijk ook niet mag missen. Verder komen Peach en zijn dochtertje Dorothy ook uitgebreid aan bod. Peach lijkt niet alleen de ideale klusjesman te zijn, maar heeft ook een goede invloed op Grandy. Hierdoor sluit je als lezer zijnde Peach met zijn lieve dochter al snel in je hart. Er ontstaat een grote nieuwe ´familie´ waarin iedereen zijn plekje inneemt, dit leest heel fijn.

‘Ik verlies mijn geheugen´ zie Grandy. Peinzend keek Dorothy hem aan. ‘Waar is het dan gebleven?’ ‘Misschien is het wel net als een met een paardenbloem. Als ze uitgebloeid zijn, verwaaien de zaadjes in de wind.’ ‘Dan groeit uw geheugen vast wel ergens anders.’

Zoals eerder al beschreven is Het mooiste verhaal niet een standaard romantisch verhaal. Susan Wiggs stipt een aantal belangrijke thema´s aan. Rouw en verdriet staan natuurlijk centraal in het verhaal, doordat Natalie haar moeder Blythe en vriend verliest bij een noodlottig ongeluk. De emoties spatten regelmatig van de bladzijden af, je leeft als lezer echt mee met Natalie en hoopt dan ook dat ze de boekwinkel en het leven van haar opa Grandy kan redden. Grandy woont namelijk in het appartement wat bij de boekwinkel hoort. Naast rouw en verdriet staat het thema familie natuurlijk ook centraal. De familie die Natalie niet meer heeft met haar moeder, de familiegeschiedenis waar ze stukje bij beetje achter komt, maar ook de familiaire sfeer die ze voelt als Peach en Dorothy om haar heen zijn.

´Tell me, what is it you plan to do with your one wild and precious life?´

´Niemand heeft ooit mijn hart uit mijn lijf gerukt zei Natalie, maar volgens mij weet ik nu wel hoe dat voelt.´

Het mooiste verhaal van Susan Wiggs is een heerlijk verhaal waarin je als lezer kunt wegdromen. En net zoals Wiggs zelf zegt in haar boek ´We kunnen allemaal ons eigen verhaal leven, en dat is uiteindelijk het mooiste verhaal´.

Meer recensies van BrigitteM