Stalking ten top

BrigitteM 11 juli 2019
Karen Hamilton heeft met De perfecte vriendin een mooi pscyhologisch thriller debuut weten te schrijven. Het verhaal begint met een proloog waarin de hoofdpersoon, Juliette Price, verteld over haar jeugd waarin ze een trauma heeft opgelopen dat zich de rest van haar leven achtervolgd. Haar broertje William verdrinkt, waar Juliette zelf verantwoordelijk voor is, en wordt ze tijdens haar middelbare schooltijd buitengesloten. Vanaf hoofdstuk één wordt je meegenomen in het plan van Juliette om haar ex-vriend Nate Goldsmith weer voor zich te winnen. Juliette is namelijk de perfecte vriendin, knap van buiten en een goed stel hersens. Het terugwinnen van Nate resulteert echter in een vreselijke obsessie. Ze volgt een opleiding tot stewardess zodat ze uiteindelijk op dezelfde vlucht als Nate, die co-piloot is, naar Las Vegas kan vliegen. Daarnaast komt Juliette regelmatig bij Nate thuis als hij voor werk in de lucht zit. Hierdoor probeert ze op een slinkse wijze in de vriendengroep van Nate te infiltreren en zijn leven overhoop te gooien. Ook installeert ze een stalking app op zijn mobiel om precies in de gaten te houden wat voor berichten hij via social media de wereld instuurt. Ondertussen probeert Juliette Nate ervan te overtuigen dat ze een perfect stel zijn, ondanks dat Nate duidelijk laat merken helemaal klaar met haar te zijn. Ze voert dan ook allerlei gemene en slinkse plannen uit om Nate over te halen. Nate is zich echter van geen kwaad bewust, gooit het roer om en denkt dat zijn nieuwe leven kan beginnen. Echter schijn bedriegt.

Vanaf bladzijde een word je eigenlijk meteen door het verhaal meegenomen en kun je niet meer stoppen met lezen. Je wilt graag weten hoe het verhaal afloopt en wat voor idiote ideeën en psychopathische plannetjes Juliette nu weer bedenkt. Het verhaal krijgt zo iedere keer een andere wending. Doordat Hamilton het verhaal in de eerste persoon schrijft, kruip je ook echt in het hoofd van Juliette. Dit zorgt echter wel voor bizarre momenten door de psychopathische acties van Juliette.

Verder is te merken dat Hamilton zelf als stewardess heeft gewerkt (al schrijft ze wel op haar site dat het geen autobiografie is). De verschillende informatie over het werk van een stewardess wordt namelijk goed op papier gezet. Dit komt geloofwaardig over, in tegenstelling tot de acties van Juliette die op een gegeven moment juist wel erg raar worden.

De rest van de personages komen minder goed uit de verf. Zo geeft Nate weinig tegengas in de plannen van Juliette, hierdoor wordt zo als echte ‘winnaar van de strijd’ neergezet. Tevens moet je tot ongeveer een derde van het verhaal wachten voordat er iets spannends gebeurd. De spanning had wat mij betreft echt wel meer gemogen. Tevens keek ik erg uit naar de ontknoping van het verhaal, maar je wordt als lezer eigenlijk beduusd achter gelaten. Een boek met een open einde of materiaal voor een vervolg. Wie zal het weten.

In het begin een boek wat even op gang moet komen, maar langzaam aan zorgt Hamilton er wel voor dat je door wilt lezen. Drie hartjes is het zeker waard.

Meer recensies van BrigitteM