Het lied van mij en jou? Maar van wie dan?

BrigitteM 10 augustus 2019
J.D. Barrett schrijft naast romans ook scripts voor tv en films. Ze leeft tussen Sydney, Byron Bay en Los Angeles. ‘Het lied van mij & jou’ is de tweede roman van Barrett. Hierin maken we kennis met de 34-jarige hoofdpersoon Zoë Witt. Zoë werkt in een hospice waar ze muziek maakt op haar harp voor de mensen die hier de laatste fase van hun leven doormaken. Voorheen speelde ze de sterren van de hemel in het concertgebouw. Echter speelde de regelmatig terugkerende paniekaanvallen Zoë parten, waardoor ze haar droom heeft laten gaan. Naast werk in het hospice moddert ze al ruim vijf jaar aan in haar relatie met Ross. Ross is 50 jaar heeft en vrouw en een zoon. Zoë weet niet goed wat ze met Ross aan wil. Ze is super verliefd op hem, maar aan de andere kant laten ook meerdere signalen duidelijk zien dat Ross niet degene is met wie Zoë de rest van haar leven moet gaan doorbrengen.

In het hospice bouwt Zoë met sommige cliënten een hechte band op. Zo ontmoet ze June die haar grote liefde Clem, van voor de tweede wereldoorlog, nooit meer heeft terug gevonden. Zoë besluit om naar hem op zoek te gaan. Tijdens deze ontdekkingstocht komt ze niet alleen meer te weten over de grote liefde van June, maar komt ze ook veel te weten over haar ‘relatie’ met Ross. Waar zal dit toe leiden…

Dit is mijn eerste boek van JD Barrett, en zeker niet de laatste. De schrijfstijl van Barrett heeft mij nieuwsgierig gemaakt, al moet ik zeggen dat achteraf gezien het verhaal mijn inziens wel beter had gekund. Er lopen door het verhaal verschillende verhaallijnen en veel personages. Niet alle personages worden uitgediept, wat leidt tot soms wat oppervlakkige verhaallijnen. Dit vind ik jammer, omdat de overall verhaallijn juist wel leuk en indrukwekkend is. Wat mij betreft hadden sommige verhaallijnen/personages weggelaten kunnen worden, of misschien is het juist materiaal voor een vervolg boek. Ook is aan het einde van het verhaal mij niet duidelijk op wie de titel terugslaat. 'Het lied van mij en jou', maar wie zijn dit.? Wie het weet mag het zeggen. Barrett heeft mij wel geprikkeld om meer werk van haar te gaan lezen, en ik hoop op een vervolg.

Meer recensies van BrigitteM