Stuntvlogger Sam: heerlijk pleidooi voor inclusiviteit

Bronja Hoffschlag 12 januari 2022 Auteur
Na drie romans voor volwassenen maakte Jelmer Jepsen in 2019 een overstap naar een ander genre: jeugdboeken. Zijn hoofdpersonage Stuntvlogger Sam is met 'De Strijd om de Award' inmiddels toe aan zijn derde avontuur. Deel 1 drong door tot de Tiplijst van de Kinderjury en werd genomineerd voor de Hotze de Roosprijs. In het tweede deel lazen we hoe de personages zich verder ontwikkelden en wist Jepsen in de Sam-achtbaan subtiel ruimte te creëren voor serieuze zaken als diversiteit, acceptatie en inclusiviteit. Die lijn wordt fijn doorgetrokken in het derde deel van deze heerlijke jeugdserie, en net als bij de twee voorgaande delen is ook illustrator Wilbert van der Steen weer van de partij.

Zoals de titel al doet vermoeden draait het in dit deel om de zogenaamde Vloggie Awards, een soort NS Publieksprijs maar dan voor vloggers. Sam en twee andere tieners zijn genomineerd in de categorie 'Beste Nieuwkomer'. De prijsuitreiking zal plaatsvinden tijdens een heuse live-show op televisie, en alle bekende vloggers zullen in de zaal zitten! In de eerste instantie vindt Sam dat natuurlijk geweldig, totdat hij ontdekt dat het een publieksprijs is en hij moet gaan bedelen om stemmen om überhaupt een kans te maken tegen zijn iets oudere en veel bekendere concurrenten, Ravi en Mandy. Maar Sams beleving sluit helemaal niet aan bij het concept van een publieksprijs. Hij vlogt namelijk niet omdat hij aandacht wil voor zijn persoontje, hij vlogt omdat hij het leuk vindt om gekke stunts te doen en daar creatief mee bezig te zijn. In zijn hoofd is er een duidelijke distinctie: niet Sam krijgt likes, maar zijn vlogkanaal. Hij vindt het leuk als zijn vlogs veel likes krijgen, maar het moet om de stuntvideo draaien en niet om Sam zelf. Het hele idee dat hij zichzelf moet verkopen om potentieel stemvee voor zich te winnen, staat hem ronduit tegen. Daarom bedenkt hij iets anders: in plaats van te bedelen en oproepjes om stemmen te plaatsen, besluit hij gewoon zichzelf te blijven en lekker verder te stuntvloggen. Als de stunts maar spectaculair genoeg zijn, kan dat misschien ook wel genoeg stemmen opleveren, zonder dat hij zichzelf hoeft te verloochenen.

Geholpen door broer Ruben, vriendinnetje Nathalie en zelfs zijn ouders, gaat Sam op jacht naar de ultieme stunt en misschien zelfs die Vloggie Award! Wat volgt is een doldwaas avontuur, zoals alleen Jelmer Jepsen dat bij elkaar kan verzinnen, maar waarin ook weer aandacht is voor karakterontwikkeling bij de personages, en inclusiviteit en diversiteit. En dat is niet alleen fijn voor de jonge lezers die zelf misschien ook niet helemaal in een standaard hokje passen en zich normaliter wellicht niet zo goed kunnen identificeren met personages, maar ook noodzakelijk. Zo heeft Sams concurrent Mandy twee mama's en worden de kandidaten in aanloop naar de tv-show begeleid door drag queens. En de bad guy is niet een typische foute man, maar juist een ooit zeer populaire tv-presentator, Rolf Ruis. Ooit, want nu er vloggers zijn, kijkt bijna niemand nog tv en is Rolf zijn plek in de spotlights kwijt. Daarom bedenkt hij een snood plan om in één keer van al die nare vloggers af te komen en zijn gloriedagen te kunnen herleven. Zullen Sam en Nathalie erin slagen om dat te verhinderen?

De hoofdpersonages ontwikkelen zich ook in dit deel weer iets verder: de kinderen worden ouder, de gelaagdheid groeit en de lezer krijgt verschillende kanten van hen te zien. Zo lezen we hoe Sams meestal wat jongensachtige vriendinnetje Nathalie het ook heel leuk vindt om een mooie jurk te dragen naar de tv-show, en is de combinatie van Sams tolerantie en naïviteit ronduit aandoenlijk, wanneer hij geen seconde opkijkt van Mandy's twee moeders maar kort daarop niet doorheeft dat hij in de tv-studio wordt begeleid door een drag queen. Ook het moment in de tv-studio, waarop Sam beseft dat hij eigenlijk veel liever bij zijn hondje Waffel en koe Coby zou zijn, is erg mooi gevonden.
Ondanks de supermoderne thema's als vloggers en social media, is Stuntvlogger Sam een leuke serie voor jong én oud! Voor kinderen is Sam een jeugdheld die perfect aansluit bij hun belevingswereld, de oudere generaties krijgen daar min of meer een stoomcursus in, waardoor dit niet alleen gewoon een heerlijke boekenserie is, maar een serie die bruggen slaat en verbindt.

Aan het einde licht Jepsen wederom een klein tipje van de sluier op voor het volgende deel, waar ik heel gelukkig van werd: één van mijn favoriete personages uit één van Jepsens romans voor volwassenen maakt haar opwachting.
4,5 ster voor dit derde deel, afgerond naar boven voor deze fijne sneak peak!

Meer recensies van Bronja Hoffschlag