Saai boek, hooguit cultuurhistorisch van belang

Dolf Wagenaar 28 januari 2019
Het boek las snel en er is vast en zeker het een en ander over te zeggen in het licht van het eerdere feminisme in Frankrijk (de hoofdpersonage is een vrouw die de touwtjes in handen heeft - hij volgt). Maar er zit nauwelijks verhaal in, het is een aaneenschakeling van het feit dat de geliefden een buitenechtelijke lichamelijke relatie hebben, waarbij hun cultuurverschillen zorgen voor een onoverbrugbare kloof tot een echt geestelijke liefdesrelatie. Het boek draait het beeld van het seksuele beest (de man) en de gedweeƫ volger (de vrouw) om - maar dat vind ik niet goed en origineel genoeg om het boek echt een bepaald niveau te geven (het staat immers bekend als klassieker).

Meer recensies van Dolf Wagenaar