Prachtig eerbetoon!

Carla Heskes 11 september 2020
We volgen in dit boek Douwe Driest en zijn vrouw Minnie. Minnie is geboren in Duitsland, maar woont al jaren in Nederland. Douwe en Minnie hebben vier kinderen en wonen in de provincie Groningen, vlakbij de Duitse grens. Het verhaal begint in de winter van 1945, een paar maanden voor de bevrijding. Douwe zit bij het verzet en Minnie is een hardwerkende huisvrouw, het valt haar steeds zwaarder om voor de kinderen te zorgen. Douwe is veel weg en dat zorgt bij Minnie voor wantrouwen. Wat spookt Douwe allemaal uit als hij van huis weg is..

Dan wordt Douwe vlak voor het einde van de oorlog verraden en meegenomen door de nazi's. De bevrijding volgt niet veel later, maar de oorlog is voor Minnie nog lang niet voorbij. Haar wantrouwen blijkt ongegrond en haar man is echt gestorven tijdens zijn strijd voor vrijheid.

We volgen Minnie ook na de oorlog, hoe vergaat het de kinderen zonder vader Douwe en kan Minnie dit verlies ooit een plekje geven? Hoe gaat ze om met het schuldgevoel en komt ze er ooit achter wie Douwe heeft verraden?

Een mooi verhaal van een Duitse immigrante, die het tijdens de oorlog heel erg zwaar heeft gehad. Maar voor haar stopt dit niet na de bevrijding. Ze wordt gezien als "mof" en heeft te kampen met het verlies van haar man. Bijzonder aan dit verhaal is dat we Minnie tijdens, maar ook na de oorlog volgen in de strijd die zij moet leveren om het hoofd boven water te houden.

Een verhaal over liefde, strijd, jaloezie, verraad en rouw. Een heel mooi eerbetoon aan de strijd die geleverd is voor onze vrijheid! Petje af voor Karin, die mij geraakt heeft met dit verhaal en maar weer eens laat zien dat wij dit nooit mogen vergeten!

Meer recensies van Carla Heskes