Met een subliem personage Hanna!

Carla Kooijman 22 november 2019
“Voor mij is Dag en Nacht één van de toppers van 2019, en van Romy Hausmann wil ik heel graag veel meer lezen! Een heuse #Mustread!”

Recensie:
“Een hut in het bos, wie wil daar niet wonen? Droom locatie toch? Voor Lena valt er niets te dromen! Samen met haar kinderen leeft ze waar daglicht geen toegang heeft, volgens strikte regels en met de deur op slot!”
Lena verdween plotseling, veertien jaar geleden. De ouders blijven in wanhoop achter en vooral haar vader kan het niet loslaten. Ook in de verhalen, die de media verspreidt over Lena, herkent de vader zijn dochter niet!
“Al de eerste dag ben ik alle besef van tijd, mijn gevoel van eigenwaarde en één van mijn kiezen kwijtgeraakt. Daarvoor in de plaats heb ik nu twee kinderen, een kat en een man.”
Waar de moeder van Lena de moed lijkt te hebben opgegeven is dat voor haar vader niet zo. Dan komt er opeens het bericht dat hun dochter mogelijk gevonden
is! De klap komt extra hard aan als Matthias Lena ziet en weet dat de vrouw in het ziekenhuisbed zijn dochter niet is. Als de afschuwelijke waarheid tot hen doordringt snapt niemand er meer iets van. Wie is deze vrouw, die Lena genoemd wordt en zeker op haar lijkt, in werkelijkheid?
Het verhaal ontvouwt zich zeer interessant vanuit verschillende perspectieven!
De vrouw die de plaats van Lena in heeft moeten nemen vertelt haar verhaal tegen de Lena die ze zelf niet heeft gekend.
“Ondertussen lig ik daar als een dood stuk vlees, zoals ik zoveel andere nachten heb gelegen terwijl jouw man zich aan mij vergreep. Ik hou mijn ogen nog steeds stijf dicht, want zodra ik ze opendoe, breekt de hel los. Ik ben bang, Lena. Vreselijk bang.”
Hannah, een superslim meisje, maar duidelijk beschadigd door haar leefomstandigheden en door de opgelegde leefregels, volg je ook in haar gedachten. Gedachten die duidelijk gemanipuleerd zijn! Liegen is iets, hebben ze geleerd, dat mag niet. Ze spreekt dan ook altijd de waarheid, alleen beseft ze niet dat de waarheid soms niets meer is dan een forse leugen, zo ingeprent dat het wel waar moet zijn! Hanna vertelt ‘haar’ verhaal zoals zij het ziet, ogenschijnlijk ook zonder enig gevoel. Of dit komt door ASS (Autisme Spectrum Stoornis), door haar leefomstandigheden en haar soepele geest die er het beste van weet te maken, of een combinatie hiervan is niet duidelijk, maar ook niet relevant! Het maakt van Hanna, voor mij, het meest intrigerende personage in Dag en Nacht. Hanna geeft nuances van het verhaal prijs die je soms moet herlezen om ze niet te missen. Ik ga hier geen spoilers weggeven, maar haar buitengewoon bijzondere personage vind ik subliem! Haar waarheid en haar leefwereld, die ze deels zelf invult maar grotendeels voor haar wordt ingevuld. Dat je als lezer er de vinger er niet op kan leggen of haar beeld nu echt is of gekleurd door haar gemanipuleerde geest. Dat je pas achteraf, als je weet hoe het zit, beseft hoe goed ‘Hanna’ in elkaar zit. Voor mij één minpuntje aan dit debuut Dag en Nacht: ik was ietsjes teleurgesteld in de dader, ik vond dat die een te kleine rol toebedeeld kreeg. Ondanks dit is Dag en Nacht voor mij een van de toppers van 2019, en van Romy Hausmann wil ik heel graag veel meer lezen! Een heuse #Mustread!

Meer recensies van Carla Kooijman