Een spannende whodunnit van eigen bodem.

Caroline Kuiper 07 december 2019
Deze serie gaat over het eiland waar ik nu woon, Goeree Overflakkee. Leuk om te lezen over het Zuid-Hollandse eiland en zijn bewoners. Je volgt inspecteur Zoë Janssen en haar team. Zoë, gescheiden en moeder van 2 kinderen woont in Oude-Tonge en wanneer zij vrij is zijn de jongens bij haar en anders bij haar ex . Gelukkig heeft Zoë ook een geweldige oppas die altijd voor haar klaar staat, als ze plotseling wordt opgeroepen. In deel 2 van de Mooie Moorden “de Punt”, wordt je meegenomen naar één van de streng gereformeerde gemeenten die het eiland rijk is. Het verschil tussen de streng gelovigen en de niet gelovigen is groot en deze keer is het heel belangrijk dat de collega van Zoë, Bert, bij het onderzoek nou betrokken wordt. Hij komt zelf ook uit een gelovig gezin en begrijpt iets beter hoe het reilt en zeilt in die gezinnen. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in de dagen van de week, te beginnen bij maandag en nemen je zo mee per dag door het onderzoek heen.

Wanneer er een meisje, Hetty,  aan de balie van het politiebureau in Sommelsdijk staat, die zegt te zijn verkracht, gaat Zoë met dit meisje voor onderzoek naar het ziekenhuis en blijkt dat het meisje idd. is verkracht.

Hetty concentreerde zich op een punt op het witte systeemplafond en bleef daar de hele tijd naar staren. Alleen bij het inwendige onderzoek verstijfde haar hele lichaam en sloot ze haar ogen. uit haar linkerooghoek gleed een traan richting haar oor.

Maar Hetty wil geen aangifte doen, waarom zou zij dan toch naar het politiebureau gekomen zijn?  Het meisje komt uit een zeer gelovig gezin en kan niet praten over wat er met haar is gebeurd. Waarom worden sommige zaken in de doof pot gestopt, daar kom je achter in dit verhaal. Hoe diep het geloof in mensen zit en wat ze geloven om in de hemel te komen is eigenlijk bizar. Een heftig verhaal dat me nog lang is bij gebleven.

Verder maak je ook kennis met de zus van Zoë, Marsha. Het gezin Janssen leeft altijd in spanning of het wel goed gaat met de verslaafde Marsha. Maanden horen ze niets van haar tot ze ineens weer opduikt.

De rode draad in het verhaal gaat over Sven, een ontsnapte tbs’r die door Zoë’s toedoen in de cel belandde. Door het sturen van codes moet Zoë erachter zien te  komen waar Sven verblijft en de codes bespreekt ze met De Wit, één van de rechercheurs van het opsporingsteam naar Sven. Een heerlijke verhaal, wat jammer genoeg in een paar uurtjes was uitgelezen, ik vond het niet zo spannend als het eerste deel, maar liet me wel meteen naar het deel 3 "Kwade Hoek" pakken, want hoe gaat het verder met Sven!

Meer recensies van Caroline Kuiper