POSITIEVE KENNISMAKING MET NIEUW GENTSE PROTAGONIST

Cees van Rhienen 09 januari 2024
[RECENSIE] Onvoorziene omweg van Bert Bergs

POSITIEVE KENNISMAKING MET NIEUW GENTSE PROTAGONIST

++ ‘Een eenvoudig alleenstaand huis, zonder stijl, zonder karakter. Dat is het eerste wat ik opmerk als ik bij het opgegeven adres in Melle arriveer’ ++

Oorspronkelijke titel: Onvoorziene omweg
ISBN: 978 90 832 5705 1
Uitgegeven door: Uitgeverij Aquazz
Pagina’s: 290
Vertaling:
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️

De Vlaamse auteur Bert Bergs, samen met zijn protagonisten, hoofdinspecteur Sara Vits en onderzoeksjournalist Marc Ackein, iets anders kon je er niet goed bij voorstellen. Vlak voor zijn 10-jarig jubileum als auteur vond hij het moment daar om met iets nieuws te komen. Het is een man geworden, een ex-politieman die uit het korps van Gent is gezet vanwege vermeend wangedrag, luisterend naar de naam Niels Verdeng. Niels kan het opsporen van criminelen niet makkelijk vergeten maar ontbeert de papieren om een detectivebureau te beginnen. Hij gaat om die reden opereren als onderzoeksjournalist.

Nauwelijks heeft Niels Verdeng zich, na een diensttijd van dertien jaar bij de Gentse recherche, bij zijn vriend Thomas Tulp geïnstalleerd of hij wordt benaderd door Samantha Clootvens. Ze weet voor bijna honderd procent zekerheid dat ze wordt achtervolgd door een stalker. Ze wil van Verdeng dat hij de stalker identificeert en laat stoppen met zijn acties. Omdat hij weinig van zijn opdrachtgeefster weet, probeert hij meer informatie over haar te krijgen maar de dame in kwestie lijkt van de aardbol te zijn verdwenen, ze bestaat gewoon niet. Om toch aan inkomsten te komen, treedt hij bij Vibe Domotics in dienst, een bedrijf dat elektronische processen in en om de woning installeert, die het woongemak en -veiligheid verhogen. Daar ontdekt hij enkele vreemde zaken die over het randje van de wet hellen. De rechercheur in hem kan een onderzoek niet naast zich neerleggen …

++ ‘Ik schrik als ik achter de deur schril gegil hoor, alsof een varken wordt gekeeld. Enkele minuten later gaat de deur open en komt een kerel naar buiten gestrompeld. Op de vloer laat hij een bloedspoor achter’ ++

De kennismaking met Bergs nieuwe protagonist verloopt rustig. De auteur geeft in zijn plotopbouw meer prioriteit naar het functioneren van Niels Verdeng waardoor de verdieping van het karakter enigszins achterwege blijft. Maar het zij hem vergeven, als het goed is verschijnen er nog meer delen met hem in de hoofdrol. De opbouw van de plot ontwikkelt zich zoals bij een detectiveroman gebruikelijk. Verdeng onderzoekt alles wat vreemd op hem over komt en daardoor treedt hij in het aandachtsveld van enkele mensen die het niet zo nauw met de wet nemen en waar het grof geld verdienen op de eerste plaats staat. Dat brengt hem in meerdere netelige situaties waar hij niet altijd ongeschonden uit tevoorschijn komt. Dit alles wordt verwoord in de eerste persoon enkelvoud, in dit geval door de onderzoeksjournalist zelf, die af en toe nog wordt bijgestaan door Bert Verstraete, een oud-collega bij het Gentse politiekorps.

Samengevat is Onvoorziene omweg een misdaadroman met een volledig chronologisch verloop. Bergs weet zijn thuisbasis Gent daarin goed voor het voetlicht te brengen en met relatief weinig personages lukt het hem uitstekend een aantrekkelijk verhaal op papier te brengen. Het verhaal is anders dan zijn voorgaande, dit is meer direct geschreven, kort op de gebeurtenis met weinig ruimte om de eigen verbeelding zijn werk te laten doen. Het is dan ook een eerste kennismaking met dit hoofdpersonage dat nog veel potentie heeft om hem nog stevig te laten evolueren en daardoor meer interessant te maken. Met welgemeende positieve nieuwsgierigheid wordt op een nieuw avontuur van Niels Verdeng gewacht waarbij zijn rol, gezien de ontknoping in Onvoorziene omweg, weleens helemaal anders kan zijn.

Eindoordeel: 4,0 sterren

Spanning: 4 sterren