Leuke YA met royaal sausje

charlieleest 09 maart 2023
De Selectie-serie van Cass loodste me door de allereerste lockdown. Een totaal ander genre dan ik gewoonlijk lees, maar ik was weg van die boeken. Daarom was ik erg benieuwd naar ‘De roep van het hart’.

Annika is de prinses van Kadier en gewend aan een comfortabel en luxueus leven, zij het zonder zeggenschap. Zo moet ze binnenkort trouwen met als enige doel politiek gewin. Het leven van Lennox is lang niet zo luxueus. Hij leeft voor het leger van zijn volk en hoopt op een dag de gestolen troon te veroveren. Wanneer het lot Annika en Lennox samenbrengt, kunnen ze hun gevoelens voor elkaar niet negeren. Bij elkaar zijn kan niet, zonder elkaar leven ook niet.

Het duurde naar mijn gevoel even voordat er vaart in het verhaal kwam. Maar eens de actie begon, begon ze ook echt. Snode plannen, intriges, ontmoetingen, gevechten en dialogen wisselen elkaar in sneltempo af.

Het was ook van zodra de hoofdpersonages in actie schoten dat ik het gevoel had dat ik ze beter leerde kennen en de gevolgen van wat ze deden of zeiden me bezighielden. Lennox en Annika kregen beiden een set overtuigende karaktertrekken en uiterlijke kenmerken mee, al waren die misschien soms wat ‘typisch’ voor en soldaat en prinses. Ach, op die manier waren ze wel erg herkenbaar en dat is niet altijd slecht.

Ondanks dat er nog wat tikfouten in het boek zitten, leest het door de ongecompliceerde schrijfstijl vlot. Je leest afwisselend vanuit het perspectief van Annika en Lennox, dit voert de spanning op en zo krijg je een inkijkje in hun hoofd en hart.

Het boek was soms een beetje voorspelbaar, maar er zaten voldoende (kleine) plotwendingen in om de aandacht tot op het einde vast te houden. Hoewel ik de Selectie-reeks fijner en origineler vond, heb ik ook ‘De roep van het hart’ graag gelezen. Een aanrader voor wie houdt van YA met een royaal sausje.

Meer recensies van charlieleest