2C

17 augustus 2019
!In deze review komen spoilers en mijn ongezouten meningen in voor!
Review 61#

Wilde dit boek al een tijdje lezen en nu is het dan zover. De voorkant laat je overduidelijk zien waar het over gaat (een bus, 2C en een mobieltje) en de achterkant verklapt naar mijn mening al te veel.

Het verhaal:
Klas 2C vertrekt met een touringcar voor een werkweek naar de Ardennen. Tenminste, dat is de bedoeling. Ze zijn nog maar net vertrokken als de leerlingen een vreemd bericht op hun telefoon ontvangen. Er blijkt een bom aan boord van de bus te zijn. Niemand mag er nog in of uit, anders zal de bom ontploffen. Al snel blijkt dat iemand in de bus er meer van moet weten. Kent een van de leerlingen de bommenlegger? Of, erger nog: heeft iemand uit 2C zélf die bom verstopt?
!Spoiler alert!
Klas 2C gaan met de bus voor een werkweek naar de Ardennen. Met de klas gaan hun leerkrachten de hoogzwangere mevrouw Vos en meneer van Piere mee. Maar wanneer iedereen een berichtje krijgt waarin staat dat ze een dvd moeten afspelen, komen ze via dat filmpje erachter dat het reisje niet doorgaat, er een bom aan boord is en niemand uit/in de bus kan. De paniek breekt uit, bellen de politie, zoeken door de hele bus en komen tot de conclusie dat het wel een grap moet zijn. Ze krijgen echter een tweede berichtje waarin staat dat ze naar een bepaald adres moeten gaan voor bewijs. Als ze daar aankomen, krijgen ze hun bewijs, er ontploft een garage. Inmiddels zijn de politie, ambulances, het nieuws en de explosieve opruimingsdienst aangekomen om te helpen en het wordt afwachten. Tijdens het onderzoek krijgen ze een filmpje van de dader. Daarop zien ze de vader van Inkie die 1 miljoen euro eist en dan pas mogen de kinderen weer uit de bus. De politie doet nog eens verder onderzoek en komt erachter dat de verwarde vader van Mila (een klasgenoot die niet mee was gegaan) de werkelijke dader is en dat hij de vader van Inkie ontvoerd had om te gebruiken voor zijn plan. Na de bus gescand te hebben, kunnen de kinderen eindelijk uit de bus. Een maand later bezoekt Mila haar vader in de psychiatrische inrichting, is het kind van mevrouw Vos geboren en is iedereen uit de klas aanwezig om het te vieren.

Je hoeft niet lang te wachten voor de spanning. Na een korte introductie spring je er meteen in.
Je maakt meteen kennis met een hoop mensen in een korte tijdspanne, een beetje teveel. Moest op een papiertje bijhouden wie wie was en wat er met die persoon aan de hand was.
Vond het geweldig dat het verhaal heen en weer sprong naar heden en verleden. Zo kwam je meer te weten over bepaalde personen. Doordat je meer informatie kreeg van bepaalde mensen, kregen die een motief en werd je steeds op een zijspoor gezet.
Was niet verstandig om een hoogzwangere vrouw met de werkweek mee te laten gaan.
Ook al zijn het kinderen, wat waren een hoop olie dom zeg!
Was een heel goed idee om Valentijn de hele tijd met zijn politiemoeder te WhatsAppen/bellen. Dan krijgt de politie de hele tijd informatie van wat er in de bus afspeelt, blijven de mensen in de bus contact houden met de politie, kan Valentijn spionnetje spelen en horen ze wat ze wel/niet moeten doen. Maar dat zijn moeder meewerkte aan deze zaak is niet realistisch. In de werkelijkheid zou zij niet eens mee mogen doen met de zaak, omdat 1 van de slachtoffers haar zoon is en ze er te emotioneel bij betrokken is.
De teleurstelling in dit boek was voor mij dan toch echt de dader. Had namelijk heel erg gehoopt dat een leerling het had gedaan, maar nee, we gaan weer de voorspelbare hoek in van de verwarde vader met psychologische problemen. Sinds de eerste bladzijdes van het boek was hij al een persoon om in de gaten te houden. Maar had alsnog de hoop dat het niet zo makkelijk zou zijn.
Ik heb van het boek genoten en was beter dan verwacht.

Conclusie:
Je hoeft niet lang te wachten op de spanning.
Sprongen tussen heden en verleden die je op een zijspoor zetten.
Teleurgesteld in de voorspelbare dader, had gehoopt dat de dader een leerling was.
Beter dan verwacht en heb ervan genoten.

Cheen

Meer recensies van