Weer zó mooi

Waar gaat het boek over:
Liz is vastberaden om erachter te komen wat haar opa tijdens de Tweede Wereldoorlog meegemaakt heeft. Op zijn sterfbed laat hij Liz achter met een op het oog onbenullig geel boekje en een stapel ansichtkaarten.
Liz duikt in het verleden van haar opa en ontdekt het verhaal van twee jonge mensen: Bram en Saar. Ze worden vlak voor de oorlog verliefd op elkaar. Dan wordt Bram naar Duitsland gestuurd om te werken voor de vijand… Is de liefde sterk genoeg om de oorlogsjaren te overleven?
Als Liz in haar zoektocht naar haar familiegeschiedenis hulp krijgt van een knappe wielrenner, wordt haar reis ook steeds meer een zoektocht naar haarzelf en naar de liefde.

Mijn mening:
Na het succesvolle debuut van Jet was ik erg benieuwd of haar nieuwe boek ook zo mooi zou zijn. En ik kan je volmondig zeggen: ja!
Niet alleen is dit weer een heel mooi verhaal, maar ook een verhaal dat verteld moet worden. Er zijn veel boeken die over de Tweede Wereldoorlog gaan, maar vrijwel altijd gaan die over de verschrikkingen die de joden zijn aangedaan. De ellende die Nederlandse dwangarbeiders moesten ondergaan, dat lees je eigenlijk nooit. Terwijl er toch zoveel zijn die deze verschrikkingen hebben meegemaakt. En dat neem je je hele leven mee. En juist dat heeft Jet op een indrukwekkende manier in dit boek verteld. Het is gebaseerd op het verhaal van haar eigen opa en oma en dat maakt het alleen maar aangrijpender.
Natuurlijk heeft Jet ook een verhaal in het heden erdoorheen geweven, namelijk dat van Liz, de kleindochter van Bram die als dwangarbeider aan de slag moest. En ook Liz heeft de nodige hobbels te nemen in de liefde. Maar de liefde wint altijd!
Jet heeft wederom bewezen een uitstekende schrijfster te zijn en ik kan nu al niet wachten op haar volgende boek.

Meer recensies van Christien Heinen