What it takes

Christien Heinen 21 november 2023
Namens HarperCollins mocht ik dit boek lezen. Nogmaals bedankt!

Waar gaat het boek over:
De carrière en strategieën van een van de meest succesvolle voetbalcoaches ter wereld.
Sarina Wiegman onderscheidt zich al jaren als ware pionier in de voetbalwereld en werd al drie keer uitgeroepen tot Best FIFA Women’s Coach. Ze heeft de nationale vrouwenteams van zowel Nederland als Engeland naar historische overwinningen geleid en door haar unieke coachingfilosofie is ze uitgegroeid tot een van de succesvolste coaches in de voetbalgeschiedenis.
Als pleitbezorger voor gelijke rechten en kansen schetst ze een toekomst voor het voetbal waarin iedereen – ongeacht geslacht of afkomst – de mogelijkheid heeft om te schitteren op het veld.

Mijn mening:
In dit boek lees je veel over de coachingskunsten van Sarina. Ze vertelt zelf erover en hoe ze dan denkt en wat ze dan doet, maar ook veel speelsters komen aan het woord. Wat hierbij met name naar voren komt is hoe eerlijk en duidelijk Sarina is. Ze zal altijd in het belang van het team beslissen. Als speelster weet je waar je aan toe bent. Dit wordt zeer gewaardeerd. Sarina communiceert duidelijk en consistent.
Ook gaat het verhaal erover dat Sarina zich inzet voor meer diversiteit in het voetbal en dan met name meer vrouwen in belangrijke functies binnen het voetbal. En er moet geïnvesteerd worden in het vrouwenvoetbal. Het is belangrijk dat dezelfde randvoorwaarden gecreëerd worden voor mannen en vrouwen: talentvolle meiden en vrouwen moeten dezelfde kansen krijgen als de jongens en mannen.
Het jammere van dit boek vond ik dat het heel veel wedstrijdverslagen zijn, dat is voor andere coaches erg interessant, maar ik als alleen voetballiefhebber wat minder. Ook miste ik het persoonlijke aspect over Sarina. Wie is Sarina als ze geen coach is. Hoe ziet haar leven er dan uit?
Ben je voetballiefhebber en geïnteresseerd in het spelletje dan is dit zeker een boek voor jou!

Meer recensies van Christien Heinen