Spannend!

Christien Heinen 29 januari 2024
Waar gaat het boek over:
Een zwoele zomermiddag in Zweden. Het gezin van kunsthandelaar Diego Garcia heeft samen met een andere Nederlandse familie een oud vakantiehuis gehuurd. Niets staat een heerlijk verblijf in de weg, tot al snel na aankomst zijn 11-jarige dochter Sofia spoorloos in het bos verdwijnt. Samen met de eigenaar kammen de twee gezinnen de omgeving uit, de politie wordt ingeschakeld. Weken verstrijken en de paniek groeit: wat is er met Sofia gebeurd? Zes jaar later, op precies dezelfde dag, verlaat Mariska Spencer, de moeder van het andere gezin, in verwarde toestand haar huis. Net zo onverwachts en ook zonder enig spoor achter te laten. Haar man Patrick heeft geen vertrouwen in de politie en gaat zelf op onderzoek uit. Wat hij vervolgens ontdekt, overtreft zijn ergste vermoedens.

Mijn mening:
Al vanaf de eerste pagina’s, de proloog, zit je op scherp. Wat daar gebeurt is erg en wat heeft dit te maken met de rest van het verhaal? Hoe gaat dit verder?
In het eerste deel lees je over het verdwijnen van Sofia, het meisje van 11. Ze lijkt in het niets opgelost te zijn. Hoe en wat is daar gebeurd?
In het tweede deel zijn we zes jaar verder en is Sofia nog steeds niet gevonden. Nu is Mariska, de moeder van het andere gezin in verwarde toestand. Ze verlaat het huis en weet niet goed waar ze daarna is. Weet ze überhaupt nog wel wie ze is? Er gebeurt dan iets in het centrum waar ze is dat voor mij erg onduidelijk is. Wie neemt haar daar mee? Is dat wel haar man Patrick? Vanuit zijn kant van het verhaal is hij dat niet geweest, maar wie zag hij dan in het centrum?
Het is een spannend verhaal waarbij ook de twee zoons van de gezinnen niet ongedeerd blijven. Wie veroorzaakt dit en waar zijn Sofia en Mariska toch gebleven. Dit vraag je je de hele tijd af en dat wil je weten waardoor je blijft lezen.
Een minpuntje vond ik het einde waar een paar onwaarschijnlijke dingen gebeuren die het een beetje een afraffelend eindegevoel geeft.
Maar zeker heb ik weer genoten van dit originele verhaal dat ijzersterk in elkaar zit.
Een aanrader!

Meer recensies van Christien Heinen