Super spannend

cindy2010 19 april 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers, olv van Erna Eikhoudt.
Het is het 2e boek in de Mythosmoorden, ik moet bekennen dat ik zijn eerste boek, De Heraklesmoorden nog niet gelezen heb. Maar ik kon dit verhaal goed volgen, het is dus volgens mijn mening als stand-alone te lezen.
De cover is al mysterieus, een raaf voor een raam waar druppels regen op vallen. Het oog van de raaf kijkt echt naar u, juist of hij door je heen kijkt.

Er wordt een vrouw gevonden, vermoord en er ontbreekt een lichaamsdeel.
Sam, een journalist krijgt een doos thuis en de inhoud is luguber.
Op een dag kunnen ze een dader oppakken, hij geeft zich eigenlijk zelf aan op het Ladeuze Plein in Leuven.
Er gebeuren nog moorden. Hoofdinspecteur Rudi Smeets wordt op de zaak gezet, Wodin zo wordt de dader genoemd en vraagt expliciet naar Rudi. Wodin weet dat Rudi zich niet laat omkopen of dat hij op macht uit is. En dat is wat de dader wil. Hij wil eigenlijk zijn verhaal vertellen.
Ze moeten alles uit de kast halen om deze zaak op te lossen, er komt Noorse mythologie in voor.
Eén van zijn teamleden houdt zich continue bezig met de Noorse mythologie om de verschillende tekens en namen te ontcijferen. Ze denken dat daar de oplossing van de moorden ligt.
Tot op een dag “To dager til Ragnarök” verschijnt, de aftelklok. De tijd dringt nu enorm. Hoelang hebben ze nog? En wat gaat er gebeuren als de teller op nul komt te staan?

Een spannend verhaal van de 1ste bladzijde tot de laatste. Ik wou gewoon blijven doorlezen, en ik vind het ook wel fijn om mee te zoeken naar het hoe en waarom. Vlotte schrijfstijl en geen te lange hoofdstukken. Ik had het einde ook niet zien aankomen. Bij de Noorse mythologie uitleg moest ik er wel mijn gedachten bijhouden maar vond het zeer interessant, was heel fijn uitgelegd en het klopte helemaal met het verhaal. De auteur kan het verhaal echt goed brengen. Bij de woorden die hij schrijft, kan je een direct beeld van de situatie krijgen. Je ziet het bijna voor je gebeuren. Komen ook veel thema’s in voor, machtsmisbruik, onmacht en de dementie van Odette.
Ik ga nu toch nog De Heraklesmoorden lezen, alleen al omdat ik geprikkeld ben door dit verhaal. Echt een aanrader De Valhallamoorden.

Meer recensies van cindy2010