Een krachtig debuut

Danielle Gemmel 19 augustus 2019
Kim Bonefaas schrijft op een luchtige, plezierige manier (ze gebruikt soms grappige woorden zoals flamoes en baarmoederverkrachtingen) (wat die ook mogen betekenen, weet je wanneer je het boek leest) en toch zijn er momenten waar het heel zwaar aan toe gaat. De ontgoocheling met haar vriend en zijn besluiteloosheid. Het verhaal is heel herkenbaar voor vele jonge vrouwen. Ze schrijft ook zeer empathisch, deels omdat het voor een deel autobiografisch is, maar ook omdat ze een heel gevoelige vrouw is. Ze pent alle grote gevoelens met veel liefde neer. Ik moest toch af en toe een traan wegpinken : bv. bij die babyshower, hoe iedereen zo lief voor haar was en bij de bevalling… Ik moest terugdenken aan mijn eerste bevalling. Ze vertelt zo mooi hoe het voelt om voor de eerste keer mama te worden. Dat gevoel herkende ik. En dan die brief van haar mama, zo intens en zo vol liefde.
Enkele mooie en gevatte quotes : p. 72 : “Ik schrik ervan hoeveel werk dit is. Zwanger zijn doe je echt niet even tussendoor.”
p. 232 : “Mijn voeten zijn boos en hebben zich uit wraak zeker twee centimeter uitgezet. Dat ziet er goed uit hoor, twee van die worstjes gepropt in lichtbruine Timberlands met zwarte veters.”
p. 245 : “Striae is mooi, omdat het een bewijs is van je geleverde diensten. … Bij een ander dus, bij een ander is het mooi. Niet bij jezelf.”
Zeker een aanrader !!!

Meer recensies van Danielle Gemmel