Romance omlijnd met een donkere stift

De Boeken Recensent 13 november 2023
Drugscrimineel Asa vormt al twee jaar een stelletje met Sloan. Zij voelt zich eerder zijn bezit dan zijn vriendin. Echter kan ze niet bij hem weg. Hij betaalt namelijk de zorgkosten voor haar zieke broertje.

Tijdens een van haar colleges ontmoet ze de sympathieke Carter. Hoe hard ze er ook tegen vechten, ze krijgen gevoelens voor elkaar. Wanneer Asa iets in de gaten krijgt, zet hij Sloan nog meer onder druk en vraagt hij haar ten huwelijk. Ze kan niet anders dan ‘ja’ zeggen… Zal Sloan uit de klauwen van Asa kunnen ontsnappen en voor Carter kunnen kiezen? Of loopt het verkeerd af?

Ik heb al heel wat CoHo’s verslonden, en ‘Too Late’ is Hoover zoals ik ze graag heb. Met haar vlotte schrijfstijl sleept ze je met ‘Too Late’ weer mee in een spannend verhaal vol intrige, spice en harde realiteit. Ze toont daarenboven ook weer dat ze heel wat genres aankan. Dat ze romance kan schrijven, was duidelijk, maar hier omlijnt ze die romance met een heel donkere, duistere stift.

‘Too Late’ wordt verteld vanuit het perspectief van Sloan, Asa en Carter. De personages zijn realistisch en verschillen erg van elkaar. Van bij het begin leef je mee met Sloan: ‘Hij houdt zielsveel van me. En ik zou liegen als ik zei dat ik niet ook van hem hield. Er zijn veel dingen die ik aan hem zou veranderen als ik kon, maar op dit moment is hij alles wat ik heb, dus ik houd vol.’ Sloan zit duidelijk in een benarde situatie. De enige reden waarom ze bij Asa blijft, is omdat ze nergens anders heen kan. Van bij de eerste pagina’s wordt haar personage sterk neergezet en je hebt daardoor meteen sympathie voor haar.

Sympathie voor Sloan, afkeer voor Asa: ‘De blauwe plekken trekken wel weer weg, maar hoelang duurt het nog voordat Asa blijvende littekens toebrengt?’ Asa is door en door slecht. Colleen Hoover is er niet voor verlegen personages voor wie je meteen een afkeer krijgt in haar verhalen te verwerken. Het sterke bij CoHo is wel dat ze het gedrag van die personages probeert te verklaren. Je komt bijvoorbeeld heel wat over Asa’s jeugd te weten. Door wat hij allemaal heeft meegemaakt, begrijp je zijn gedrag beter… maar dat legitimeert uiteraard niet wat hij doet.

Door het opvliegende karakter van Asa zit dit verhaal vol spanning. Bij het lezen van dit boek zit je gegarandeerd meer dan eens op het puntje van je stoel. Er gebeurt ontzettend veel waardoor je je op geen enkel moment verveelt. Wanneer Sloan en Carter steeds meer naar elkaar toe groeien, hoop je als lezer met hen mee dat Asa dat niet te weten komt. Ook gun je het Sloan zo hard dat ze eindelijk uit de greep van Asa wordt verlost.

Kortom, deze duistere romance leest als een trein! CoHo schuwt donkere onderwerpen niet en laat je sterk meeleven met haar personages. Colleen Hoover doet opnieuw waar ze goed in is!

Meer recensies van De Boeken Recensent