Een paar gemiste kansen, maar interessant onderwerp

Abigail Dean scoorde met haar debuut 'Meisje A', Dag Een is haar tweede thriller en voor mij de kennismaking met haar werk.

Korte inhoud
Het slaapstadje Stonesmere wordt opgeschrikt door een schietpartij tijdens de toneelopvoering van de basisschool. Een schutter schiet wild in het rond en maakt veel slachtoffers, waaronder leerkracht en Marty’s moeder Ava. Zij beschermde haar klas met haar leven. De dader doodt zichzelf, het motief wordt nooit duidelijk. De stad probeert de gruwel te verwerken, maar krijgt te maken met complotdenkers. Die beweren dat de schietpartij nooit heeft plaatsgevonden, volgens hen zijn de inwoners van de stad en de slachtoffers gewoon acteurs…

Oordeel
In ‘Dag een’ leren we meteen één van de slachtoffers kennen, Ava, een graag geziene juf van de basisschool van Stonesmere. We lezen meer over een aantal personages die nog aan bod zullen komen verder in het verhaal, zoals brigadier Larkin en Marty. Op het einde van het eerste hoofdstuk begint de schietpartij en zijn we ook te weten gekomen dat Ava’s dochter Marty niet aanwezig was tijdens het evenement, dat Dag Een wordt genoemd. Dat is belangrijke info voor het verdere verloop van het boek. Vanaf het tweede hoofdstuk beleven we het verhaal door de ogen van Marty én maken we een tijdsprong van acht jaar vooruit.

Marty’s perspectief is echter niet het enige dat gebruikt wordt in het boek. Trent, één van de complotdenkers, is degene die naast Marty het vaakst aan het woord komt. Langzaam vertelt hij meer over zijn theorie en interesse in Stonesmere. Naast Marty en Trent komen nog tal van nevenpersonages aan bod, zij vertellen vooral hoe zij Dag Een beleefden. Het gaat onder andere over Leah (de beste vriendin van Marty), Samuel Malone (een van de overlevenden) en Kit Larkin (een kindje dat stierf).

Door de blik van overledenen zorgt Abigail Dean ervoor dat zij toch nog een stem krijgen in het verhaal en we weten hoe hun laatste minuten waren, dat is bijzonder. Iedereen heeft Dag Een duidelijk op zijn eigen manier beleefd. De vele perspectieven en de relatief korte hoofdstukken zorgen echter voor wat chaos. Dean kiest er ook voor om heel wat tijdsprongen te maken en hoewel die duidelijk aangeduid zijn boven elk hoofdstuk, is het vaak ingewikkeld om het verhaal goed te volgen. De flashbacks van de andere personages naar de gruwelijke dag zijn wel een mooie aanvulling voor de hoofdstukken van Marty. Bepaalde details worden duidelijker.

Ook interessant is Trents gedachtegang, want je begrijpt beter waar complotdenkers bijvoorbeeld hun argumenten halen. Tegelijk geeft Dean op die manier de verwarring rond de schietpartij wel goed weer in de structuur van het boek. Helaas is er net iets te veel chaos om constant geboeid en geconcentreerd te blijven. Ondanks dat veel personages aan het woord komen, blijven ze toch wat vlak uitgewerkt. De relatief vlot geschreven hoofdstukken zijn te kort om met iedereen voeling te krijgen.

Het echte thrillergevoel blijft ook uit, want het gaat vooral om de verklaring van de schietpartij. Wat is er precies gebeurd? Is er nog iemand anders bij betrokken dan alleen de schutter? Wie is de persoon die net vrijgelaten is uit de gevangenis, acht jaar na de gruwel? Waarom zat die daar? Op een aantal vragen krijg je antwoord, maar het einde kon beter uitgewerkt worden. Het laatste hoofdstuk is wel symbolisch en verwijst netjes terug naar het begin.

Conclusie
3 sterren
‘Dag een’ is op zich een degelijk boek, maar wel eentje met nog meer mogelijkheden. Je leert meer over wat er bij de slachtoffers en overlevenden van een schietpartij speelt.

Meer recensies van debibvanlouise