Prima thriller met verrassende ontknoping

debibvanlouise 03 april 2024
'Zo'n mooi meisje' is het derde boek dat ik las over de vastberaden inspecteur Gina Harte. Opnieuw een topper van één van mijn favoriete auteurs!

Korte inhoud
Toby Biddle schrikt enorm als hij vlak voor zich een meisje uit een rijdend busje ziet vallen. Ze ziet er erg slecht uit, haar hele lichaam is gekneusd. Het meisje richt zich tot Toby en fluistert ‘help haar’. Daarna verliest ze het bewustzijn. Een paar dagen wordt slechts enkele kilometers verderop een lichaam gevonden in een ondiep graf. De gelijkenissen tussen beide meisje maken inspecteur Gina Harte en haar team erg ongerust. Ze hebben dezelfde leeftijd, hetzelfde fragiele lichaam én felrood haar. Gina moet haar eigen zorgen opzijzetten om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen.

Oordeel
‘Zo’n mooi meisje’ is het derde deel in de serie over de slimme inspecteur Gina Harte. Je kan dit deel ook apart lezen, omdat bepaalde details over Gina’s leven opnieuw verduidelijkt worden. Natuurlijk is alles nog helderder als je de boeken in volgorde leest, maar zelfs al is het een tijdje geleden dat je het vorige deel las, je hebt zeker geen problemen om het verhaal te volgen. Enkel de verhaallijn over Gina’s privéleven vormt de rode draad tussen alle boeken, maar per boek staat een andere zaak centraal.

Zo geeft Kovach beknopt weer wat de onderlinge relaties tussen de personages zijn. Je weet opnieuw wat privé de band is tussen Harte en Briggs, dus er kan verder daarop gebouwd worden. Kovach probeert het ook genoeg over het privéleven van Harte te hebben, wat bepaalde keuzes op haar werkvlak kan verklaren. Zo begrijp je de dappere inspecteur beter en krijg je meer sympathie voor haar. Soms moet je wel goed opletten wie wie is, want er komen in het verhaal heel wat namen op je af. Bij de les blijven is dus de boodschap.

In korte, vlot geschreven hoofdstukken worden verschillende verhaallijnen afwisselend verteld. Je wordt meteen in het verhaal gegooid als je leest hoe Toby Biddle het gewonde meisje vindt. Daarna volgt nog het perspectief van Gina Harte, waar je gedetailleerd te weten komt hoe het onderzoek verloopt. Kovach heeft duidelijke goede research gedaan, want alles is erg geloofwaardig. Verder lezen we meer over een bezorgde moeder van een vermist meisje. Haar emoties zijn levensecht beschreven, we voelen echt het verdriet van de vrouw. Ten slotte volgen we nog de belevenissen van een meisje die voor een zorgbehoevende vrouw zorgt. Haar toestand ziet er echt niet goed uit. Door al die verhaallijnen ingenieus met elkaar af te wisselen, creëert Kovach een stevige spanningsopbouw. Je zoekt samen met Harte en haar team naar de dader.

Door de mix van perspectieven lijkt het alsof je naar een film kijkt en het verhaal onderverdeeld is in verschillende filmscènes. Kovach heeft het talent om heel filmisch te schrijven, je ziet alles voor je, waardoor het verhaal veel indruk maakt. Ook de thema’s dakloosheid en mantelzorg zijn een mooie aanvulling voor het boek. Het zijn onderwerpen die vandaag vaak nog een taboe zijn, maar dankzij Kovach denk je hier weer meer over na. Ten slotte blaast ze je nog omver met een verrassende ontknoping, die zijn effect zeker niet mist.

Conclusie
4 sterren
‘Zo’n mooi meisje’ is weer een prima thriller over de vastberaden inspecteur Gina Harte. Het is een spannend verhaal met een verrassende ontknoping en een goed plot. Een aanrader voor thrillerfans!

Meer recensies van debibvanlouise