Prachtige mix vol drama, liefde en humor

debibvanlouise 28 april 2024
Niet alleen de sprayed edges van dit boek zijn prachtig, ook het verhaal tovert een lach op je gezicht. Jill Mansell doet het weer, onze feelgoodharten sneller doen slaan!

Korte inhoud
Cameron en Freya staan op het punt te trouwen in de kerk van het mooie dorpje Lanrock, maar de trouwerij wordt onderbroken door Ruby die haar man en dominee Peter dringend moet spreken. Peter kan niet terugkeren naar de viering en de trouw wordt uitgesteld. Ruby neemt een heel impulsieve beslissing, waardoor haar leven er nooit meer hetzelfde zal uitzien. Lottie is ook aanwezig in de kerk en ziet haar jeugdvriend Max terug. Jaren geleden zag de toekomst voor hen er rooskleurig uit, maar een schokkende gebeurtenis dreef hen uit elkaar. Max is nog even knap als vroeger, maar hij is wel buiten haar bereik.

Oordeel
‘Een dag om nooit te vergeten’ is een prachtige feelgood mix vol drama, liefde, vreugde, verdriet en humor. Het verhaal begint meteen met een flinke portie actie. Lottie ziet na bijna vijftien jaar Max terug en die ontmoeting wekt heel wat gevoelens bij haar op. Ze wacht in de kerk van Lanrock tot haar vriendin Freya en de lokale huisarts Cameron kunnen trouwen. Die wordt onderbroken door de vrouw van de dominee, Ruby. Door Ruby’s actie zijn er heel wat gevolgen voor de personages die we in het boek zullen volgen.

Het verhaal bevat veel meer lagen dan dat de achterflap je doet vermoeden. We volgen inderdaad de levens van Lottie en Ruby, maar daarnaast leren we ook Freya, Max en Iris, de poetsvrouw van Ruby, beter kennen. Max’ perspectief is wel niet zo breed uitgewerkt als die van de vier vrouwen, maar dat stoort niet. Ondanks de vele personages is het verhaal prima te volgen en heb je gauw door wie wie is. Iris is degene die het rumoer in het begin in gang zet, maar haar persoonlijke verhaal wordt het minst uitgebreid uitgewerkt. Toch is haar deel een fijne aanvulling voor het boek.

Mansell heeft namelijk ervoor gezorgd dat Iris’ leven verweven blijft met de andere personages. Daar zit ook de sterkte van het boek: door de verschillende verhaallijnen blijf je geboeid. Je leert de personages goed kennen en omdat ze soms herinneringen ophalen, leer je ook meer over hun verleden. Dat is het geval bij Lottie en Max. Wat zij vroeger hebben meegemaakt, heeft nog steeds een grote invloed op hun huidige leven. De overgangen van de perspectieven verlopen vlot en zijn helder. Je kan het verhaal goed blijven volgen en wilt steeds weten hoe het zal aflopen.

Wat er allemaal gebeurt in het prachtige Lanrock, is misschien ongeloofwaardig, maar het verhaal lijkt wel een sappige soap. Ook leuk zijn de kleine referenties naar muziek, film en tv. Daardoor sluiten de personages goed aan bij onze leefwereld, ook al bestaat Lanrock niet in het echt. De kaart in het begin van het boek zorgt er wel voor dat je je iets bij het dorpje kan voorstellen. Het einde is prachtig, de cirkel is rond. Je begrijpt waarom de oorspronkelijke trouwdag van Cameron en Freya een dag is om nooit meer te vergeten. Als je hart klopt voor feelgoodverhalen, geloof je door dit boek weer iets meer in ware liefde.

Conclusie
5 sterren
Jill Mansell heeft opnieuw bewezen dat ze de Queen of feelgood is. Met een heleboel sympathieke personages, een leuke afwisseling van drama, liefde en de nodige humor ben je een paar uur zoet met dit boek.

Meer recensies van debibvanlouise