Spanning ten top

debibvanlouise 24 maart 2024
Via Bookstagram werd ik meegesleurd in de hype rond 'De hulp' en daar ben ik heel blij om!

Korte inhoud
Millie maakt elke dag het prachtige huis van de Winchesters van top tot teen schoon. Ze zorgt voor hun dochter en kookt voor het gezin. In een kleine kamer op de bovenste verdieping mag ze wonen. Millie merkt dat Nina Winchester er een puinhoop van maakt. Zelf moet ze dan alles oplossen, zodat Nina’s man Andrew niet te veel belast wordt. Het is een pijnlijke situatie, Millie heeft het niet breed en kan zich moeilijk voorstellen hoe het zou zijn om zo’n luxeleven te leiden. Op een dag past ze één van Nina’s smetteloze witte jurken, maar daar komt Nina al snel achter. Millie beseft te laat dat haar slaapkamerdeur alleen van buitenaf op slot kan, maar de Winchesters weten niet tot wat ze in staat is…

Oordeel
Freida McFadden verbaast vriend en vijand met haar briljante boek ‘De hulp’. In de proloog is het meteen duidelijk dat er iets ergs gebeurd is. Je wordt onmiddellijk getriggerd om verder te lezen, want je hebt geen idee over wie of wat het gaat. Daarna start het verhaal drie maanden voor de vreselijke gebeurtenissen, McFadden neemt dus ruimschoots de tijd om naar de ontknoping toe te werken.

We leren eerst Millie kennen en merken bijna direct dat ze iets verbergt. Ze heeft een sollicitatiegesprek met Nina Winchester, want die zoekt een hulp in huis. Door het ik-perspectief voelen we gauw sympathie voor Millie, ook al doet ze dus geheimzinnig. We krijgen een mooie inkijk in haar gedachtegang, McFadden heeft haar persoonlijkheid geloofwaardig en gedetailleerd vormgegeven. Millie voelt duidelijk het klassenverschil tussen zichzelf en Nina, waardoor wij als lezer dus al snel mee een oordeel vormen over de vrouw des huizes. Je krijgt helder beeld van Millie’s relatie met de andere personages, maar ook van haar taken in huis.

In ‘De hulp’ leren we niet alleen Millie goed kennen. Het tweede deel lezen we vanuit Nina’s perspectief. De overgang naar haar verhaal gebeurt precies op het juiste moment, want McFadden sluit Millie’s deel af met een enorme cliffhanger. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan wat er omgaat in Nina’s hoofd. Zo komen we ook meer te weten over het leven van de Winchesters voor Millie’s komst. In het derde en laatste deel komt zowel Millie’s als Nina’s perspectief aan bod en ook daar heeft de auteur haar redenen voor.

Wat spanning betreft, stelt ‘De hulp’ je zeker niet teleur. De heldere schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal vlot leest en je constant op het puntje van je stoel zit. Het boek blijft je verbazen, het plot is echt heel knap en ingenieus opgebouwd. Omdat we het verhaal vanuit twee perspectieven beleven, kunnen we meespeuren naar wat er nu precies gaande is bij de Winchesters.

Conclusie
5 sterren
‘De hulp’ is een heel bijzonder verhaal dat je niet gauw zal vergeten. Door de knappe verhaallijn is een paar uur spanning verzekerd.

Meer recensies van debibvanlouise