Eerlijk en herkenbaar verhaal

debibvanlouise 14 maart 2024
Altijd al meer weten over duizendpoot Francisco Schuster? Dan is dit boek zeker iets voor jou!

Korte inhoud
Francisco Schuster is een Vlaamse acteur, danser en zanger. Hij vertolkte de rol van Yemi in de populaire serie #LikeMe, was te zien in Special Forces en fleurt vanaf zaterdag 16 maart je televisiescherm op in de gloednieuwe sitcom ‘Groeien & Bloeien’. Achter Francisco’s brede lach schuilt veel meer dan de meeste mensen weten. Hij is geboren in Haïti en werd als baby te vondeling gelegd. Toen hij een paar maanden oud was, kwam hij in Vlaanderen terecht. In dit boek gaat Francisco op zoek naar zichzelf. Waar komt hij vandaan? Wie zijn z’n biologische ouders? Krijgt Francisco antwoord op al z’n vragen?

Oordeel
In ‘Francisco Desir: De zoektocht naar mijn identiteit’ geeft duizendpoot Francisco een open, eerlijke inkijk in zijn leven. Het boek start met een paar prachtige foto’s, een stukje uit zijn adoptiedossier en een voorwoord van Francisco. Zo krijg je al een idee van wat je mag verwachten. Daarna volgt een handig overzicht van een aantal mensen die belangrijk zijn in z’n leven. Heel handig als je even de draad kwijt zou zijn als je leest.

Het boek start chronologisch. Francisco vertelt over z’n kinderjaren en hoe belangrijk dans in zijn leven werd. Toen hij uitgekozen werd voor #LikeMe, had dat een enorme impact op zijn leven. Hij praat openhartig over zijn gevoelens waardoor je meteen sympathie voor hem krijgt, ook al heb je hem misschien nooit bezig gezien. Je begrijpt beter wat het doet met een mens om ineens razend populair te zijn en je droom te leven terwijl je dat misschien nooit verwacht had.

Zo neemt Francisco ons mee naar verschillende cruciale momenten in zijn leven. Hij gaat niets uit de weg. In ‘Special Forces’ maakte hij een dappere keuze: hij stapte uit het loodzware programma en koos voor zijn mentale gezondheid. Iedereen die hem nog niet kent, maakt dus via dit boek op een toegankelijke manier kennis met hem. Quasi ieder aspect van zijn leven wordt belicht. De afwisseling tussen Francisco’s eigen tekst, foto’s, songteksten, gedichten en citaten van vrienden en familie maakt dit boek heel sterk. Bepaalde quotes worden uitgelicht, wat je triggert om verder te lezen. Door de overzichtelijke vormgeving leest Francisco’s verhaal heel vlot.

Het sterkste punt van dit boek is zonder twijfel het feit dat Francisco zijn onzekerheden durft bloot te leggen. Hij legt uit waarom hij het belangrijk vindt om meer te weten over zijn roots. Om anderen te inspireren heeft hij hier zijn zoektocht neergepend. Je krijgt daardoor een unieke inkijk in het hoofd van een geadopteerde jongen en begrijpt ook de impact van adoptie beter. Zijn verhaal ontroert je vaak en doet je stilstaan bij onze maatschappij. We leren iets meer over Haïti zelf, lezen verhalen van andere adoptiekinderen en ontdekken samen met Francisco wat Haïti voor hem betekent. Het doet je beseffen dat het leven niet eenvoudig is.

Zijn emotionele verhaal is herkenbaar voor iedereen. Francisco’s openheid helpt je eigenlijk ook jezelf beter te leren kennen. Hij leert ons dat fouten maken mag, hij durft te praten over hoe het voelt om gekwetst te worden. Zijn eerlijke relaas raakt je gegarandeerd. Bedankt Francisco om te zijn wie je bent.

Conclusie
5 sterren
In ‘Francisco Desir: De zoektocht naar mijn identiteit’ vertelt acteur, danser en zanger Francisco Schuster op een toegankelijke, eerlijke manier over zichzelf. Dit prachtige boek zorgt ervoor dat je jezelf ook beter leert kennen en meer stilstaat bij het leven.

Meer recensies van debibvanlouise