Prima thriller met verrassend einde

debibvanlouise 17 maart 2024
'Onderstroom' was mijn kennismaking met het werk van Linda Jansma. Door dit boek wil ik zeker meer van haar lezen.

Korte inhoud
Hesters leven is een puinhoop. Haar dochter Insa werd vermoord, haar huwelijk is gestrand en haar zeilschool had financiële problemen. Ze hoopt deze zomer haar leven weer wat op orde te krijgen. De cursussen zijn eindelijk volgeboekt. Ook Timo, een goeie vriend van Insa, komt zeilles volgen. Hij heeft haar dood nog niet verwerkt en doet geheimzinnig. Dan wordt in de buurt een tweede meisje vermoord en een ander zwaargewond teruggevonden. Hester vermoedt dat Insa’s moordenaar is teruggekeerd of misschien zelfs nooit is weggeweest….

Oordeel
In ‘Onderstroom’ maken we kennis met de dappere Hester, die na alle ellende in haar leven haar zeilschool probeert overeind te houden. Het verhaal start met een spannende proloog die je meteen triggert om verder te lezen. Daarna leren we Hester en haar dochter Insa beter kennen. De cursieve gedrukte tekst aan het begin van elk hoofdstuk leert ons meer over wie Insa was. Hester haalt herinneringen aan haar op, waardoor we een helder beeld krijgen van Insa’s persoonlijkheid. In het eerste hoofdstuk worden een heleboel personages netjes voorgesteld, dat voelt wel even als te veel aan. Na die kennismaking ben je snel weer mee met het verhaal, maar je moet dus je aandacht erbij houden.

Omdat we bijna alles vanuit Hesters perspectief beleven, voelen we met haar de beste connectie. Jansma heeft het karakter en de gevoelens van Hester heel nauwkeurig beschreven. De tragedie die ze heeft meegemaakt, heeft haar duidelijk getekend. Ze probeert dapper te overleven, waardoor we steeds meer sympathie voor haar krijgen. Dankzij haar leren we Insa kennen. Dat is heel handig omdat we zo beter de dynamiek in het gezin begrijpen. Insa was totaal anders dan haar zus Silke en broer Jort. Het is heel bijzonder dat we zo’n duidelijk beeld kunnen vormen van een overleden personage.

Naast de hoofdstukken over Hesters leven koos Jansma er ook voor om een deeltje van het verhaal door Timo’s blik te laten beleven. Hierdoor bouwt ze de spanning op, want hij blijkt iets voor Hester te verzwijgen. Je zoekt samen met hem een antwoord op zijn vragen en speurt zo mee naar de moordenaar. De auteur zorgt ervoor dat de spanning in het hele verhaal mooi evenwichtig blijft. Alle gebeurtenissen zijn netjes verspreid waardoor ze er genoeg aandacht kan aan besteden. Geen enkele keer krijg je dus gevoel dat iets te snel verteld wordt. Jansma blijkt een expert in misleiden te zijn, dat besef je als je het verrassende einde leest. Wat spanning betreft, word je dus niet teleurgesteld.

Ten slotte kunnen we ons de omgeving en de zeilschool prima voorstellen door de filmische schrijfstijl van Jansma. Het verhaal leest heel vlot, al dreigt het soms iets te kabbelen als er gefocust wordt op het privéleven van Hester. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar het echt thrillergevoel verdwijnt daardoor een beetje. De specifieke termen die typisch zijn voor de zeilsport bewijzen dat Jansma prima research heeft gedaan. Daardoor wordt het verhaal nog geloofwaardiger. Ze legt de termen eenvoudig uit en ook al begrijp je ze als je niets van zeilen kent misschien niet meteen, ze zijn zeker een meerwaarde voor het boek.

Conclusie
4 sterren
‘Onderstroom’ is een prima, vlot te lezen thriller die je compleet verrast op het einde. Door de filmische schrijfstijl en de gedetailleerde vormgegeven personages kan je je gemakkelijk inleven in dit boek.

Meer recensies van debibvanlouise