Pippa is een roman waar je heerlijk bij weg kunt dromen

Diane Kooistra 19 augustus 2019
Pippa is een meisje dat opgroeit in Engeland tijdens het begin van de 19e eeuw. Ze woont samen met haar vader sinds haar ouders gescheiden zijn. Haar moeder woont in Londen met haar nieuwe echtgenoot en heeft bij haar vertrek een groot schandaal achtergelaten waar Pippa heel veel last van heeft. Ze heeft moeite om een geschikte echtgenoot te vinden. Haar vader heeft er minder moeite mee en trouwt voor de 2e keer. Ondertussen vindt Pippa het tijd om naar Londen te gaan om bij haar tante te logeren. Daar is de wereld heel anders dan op het platteland. Andere regels, normen en waarden. Terwijl haar tante de oude normen en waarden uit deze zo door lezers en auteurs geliefde regency periode naleeft ontwikkelt Pippa zich tot een jonge vrouw die weet wat ze wil. Ze weet echter niet wie ze wil en wat het beste is voor haar toekomst.
Dan bereiken de roddels uit Farnham ook de straten en de adel van Londen en is het de vraag of trouwen überhaupt nog wel een optie is voor Pippa.
Pippa is een roman waar je heerlijk bij weg kunt dromen. Dani van Doorn geeft de lezer met haar beschrijvingen en vertelkunst een kijkje in deze romantische periode vol echte heren die je vader nog om jouw hand vragen, theefeestjes, baljurken en mooie tuinen en kastelen. Maar het is ook de periode van de keurslijf waarbinnen je moest functioneren om niet buiten de boot te vallen en waar de daden van jouw ouders en grootouders van grote invloed zijn op het leven van hun kinderen en kleinkinderen. Dat combineert Dani van Doorn met een dosis romantiek en humor waardoor je het boek met veel plezier zult lezen. De personages passen goed in het verhaal. Heerlijk hoe ze een verkoper “plat” laat praten en dat ook laat zien in de schrijfwijze en hoe ze ons meeneemt in de gedachten en verwachtingen van Pippa zelf. Het boek is vanuit Pippa zelf geschreven dus de acties en reacties van de heren kunnen verrassend zijn, Over deze periode schrijven is een hele kunst en Dani heeft bewezen dat ze dat heel goed kan. Je kunt haar boek zo plaatsen naast Jane Austin en Carolyn Miller. Ik hoop dat er meer boeken uit deze periode zullen volgen en bij voorkeur over deze bijzondere jongedame uit Farnham.

Meer recensies van Diane Kooistra