Letterlijk gruwelijk goed!

Edwin Wassink 31 januari 2024
Tjonge, wat een boek is dit zeg! Gruwelijk goed. Letterlijk! De moorden die voorbij komen zijn gruwelijk, zijn sadistisch en laten de rillingen over je lijf lopen!

Rechercheur Robert Hunter krijgt een anoniem telefoontje waarin hem wordt gevraagd naar een specifieke website te gaan. Als hij inlogt, komt hij terecht in een gruwelijke show die alleen voor zíjn ogen bedoeld is. De beller wil echter niet dat Hunter alleen maar toekijkt. Hij wil dat Hunter meedoet, en weigeren is geen optie: ‘Ik heb uw hulp nodig, rechercheur. Vuur of water? Speel met mij mee.’

Een voor een is het vijfde deel in de Robert Hunter serie en is voor mij het beste deel tot nu toe. Hoewel het stand alone te lezen is, zou ik dat persoonlijk niet doen. Je mist dan wat in de ontwikkeling van de personages. Alle bekende personages keren immers weer terug en worden nog weer wat verder uitgediept. Ook maken we kennis met Michelle Kelly, ze werkt voor de FBI als cyberdeskundige. En die kennis is in dit geval hard nodig!
Is het dan alleen maar de jacht op deze seriemoordenaar? Nee, niet helemaal. Het laat ook de psyche van het menselijk gedrag in de online wereld zien. Achter het beeldscherm lijken mensen andere keuzes te maken. Een verharding die je als maatschappij niet zou moeten willen. Stof tot nadenken!

De stijl van Chris Carter is kenmerkend. Hoofdstukken zijn kort, vanaf de eerste zinnen druipt de spanning van de pagina’s af en de schrijfstijl is vlot. Dit maakt dat je blijft doorlezen. En al helemaal omdat bijna ieder hoofdstuk met een cliffhanger eindigt.

Het verhaal zit goed in elkaar en blijft tot de laatste pagina spannend. De juiste puzzelstukjes worden gevonden, maar dat zegt nog niets over de uiteindelijke afloop. Bijzonder knap gedaan!

Voor mij is er geen andere conclusie mogelijk is dan dat dit een absolute must read is die daarmee dan ook 5 sterren (⭐⭐⭐⭐⭐) als waardering krijgt!

Meer recensies van Edwin Wassink