Prima debuut

Edwin Wassink 18 juni 2020
Een oeroude bacterie vindt via een gaswinningspunt in Goningen haar weg naar de oppervlakte. In luttele dagen zwermen de halfdode, besmette slachtoffers wezenloos uit over Noord-Nederland. Bang voor verdere verspreiding besluit de overheid de provincies af te sluiten. Het Gronings-Friese Kamerlid Homme Olivier, die zich jarenlang heeft ingezet voor de lokale bevolking en haar problemen met de gaswinning, wordt naar voren geschoven als woordvoerder. Aan hem de taak om de kalmte te bewaren terwijl er naar een oplossing wordt gezocht. Maar als de overheid vervolgens het leger inzet om de vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist als zondebok te worden gebruikt. Als hij kort daarna een bericht ontvangt dat zijn vrouw in het gebied blijft om te helpen, besluit Homme zijn taken in Den Haag achter te laten om haar te gaan zoeken. Met gevaar voor eigen leven trotseert hij het door de bacterie geteisterde noorden, op zoek naar iets wat misschien niet meer te redden valt…

Het is een leuk verhaal met voldoende vaart. En in de huidige tijd nog eens actueel ook! Er gebeurt genoeg en de verschillende verhaallijnen komen uiteindelijk goed bij elkaar.
Naast het thriller aspect, komt ook het horror genre deels aan bod. Dat vond ik wat tegenvallen. Die beschrijvingen zijn gewoon niet zo spannend en beeldend. Maar misschien vergelijk ik dat wel te veel met Stephen King die daar een absolute meester in is.
De dialogen die in het Fries zijn, heb ik maar gelaten voor wat ze zijn. De context legt genoeg uit, maar is voor een niet-Fries best storend. Het voegt ook niets toe. Gelukkig zijn het er niet al te veel.

Al met al een prima debuut met voldoende verbeterpunten voor zijn volgende boek.

Meer recensies van Edwin Wassink