Een mooie biografie over het leven van een zeer belangrijk filosofe. Als jodin geboren in Duitsland, later het Duitsland van Hitler, maakt zij de oorlog mee en is derhalve expert in het thema kwaad (en goed). Iets waar ze veel over schrijft. De biografie beschrijft de ontwikkeling van Hannah als mens en als filosoof, alhoewel zij zichzelf meer zag als gespecialiseerd in politieke theorie.
Ann Heberlein heeft een zeer heldere schrijfstijl en breng op prachtige en boeiende wijze het leven van Hannah in beeld. Alsof je even meeloopt. Ook geeft ze een heldere inleiding op de filosofie van de grote thema’s van het werk van Hannah, en de achtergronden er van.
An alle personen in het boek is inmiddels niemand meer in leven. Hetgeen het ook een belangrijk document maakt van de vorige eeuw. Hannah Arendt heeft veel meegemaakt in haar leven. Wat kunnen we van haar leren vraagt Ann Heberlein zich af: ‘Om zoveel van de wereld te houden dat we geloven dat verandering mogelijk is, en om nooit op te geven.’ Prachtig toch?

Reacties op: Geef nooit op!

Hannah Arendt - Ann Heberlein