Brideshead Beter Begrepen

EdwinCG 04 mei 2024
Wij zijn Brideshead Revisited fans. Elk jaar kijken we de originele television series uit 1980 van Granada TV. Tien afleveringen waarbij het boek qua tekst letterlijk gevolgd wordt. We bezochten ooit Castle Howard waar de Series zijn opgenomen. Dit jaar bezochten we Madresfield, een prachtig landhuis in Malvern, tegen Wales aan. Dit huis en zijn bewoners waren de inspiratiebron voor Evelyn Waugh voor zijn bestseller Brideshead Revisited.

Jane Mulvach schreef een boek over dit huis Madresfield met als ondertitel: The Real Brideshead. Dat moet je dan wel lezen nietwaar. So we did. In het boek staat de familie Lygon (spreek uit als Liggon) centraal Deze familie bewoont deze plek Madresfield sinds de vroege Middeleeuwen. Meer dan 1000 jaar historie. Nazaten groeven een gracht, bouwden een eerste huis, breiden dat uit, en zitten er nu nog.

Mulvach beschrijft de generaties en de geschiedenis van de familie. In vogelvlucht: de familie klimt door de jaren heen op in de rangen van de Engelse adel. Soms door verdienste, soms gekocht. Onderweg neemt men de naam Beauchamp aan. Een verfransing van het Latijnse Bello Campo (de goede strijd). Het adellijke leven is duur dus regelmatig zit de familie aan de grond. Goklustige familieleden worden afgewisseld door innovatieve en spaarzame hoofden van de familie.

Een handjevol mensen en momenten blijken cruciaal in het verhaal waarvan sommigen het noemen waard. Zo is daar William Jennens. Een schatrijke ondernemer. Een verre oom van de familie. Rijkste man van Engeland zo rond de eerste helft van de 18e eeuw. Hij heeft uiteraard een testament om zijn vermogen goed te laten landen. Hij overleeft echter iedereen genoemd in dit document. Als hij tenslotte doodgaat, bijna honderd jaar oud, is er niemand uit het testament meer in leven. Het vermogen gaat naar 3 nichten. Catherine Denne, getrouwd met William Lygon was daar één van. Een controverse toen, want Catherine was niet zo ‘high-born’ als William. De Denne’s bevonden zich aan de randen van wat ‘The Quality’, of ‘The Ton’ werd genoemd. Aan de rand of niet; door deze erfenis zijn de Lygon’s in één klap heel erg rijk. De ondernemende Catherine regelt de titel Baron voor haar man, en in een recordtempo, tien jaar later de titel Earl. William Lygon wordt de eerste Earl Beauchamp en sterft één jaar later.

Een belangrijke rol is weggelegd voor het verhaal van William Lygon, de zevende Earl Beauchamp. Hij trouwt met Lady Lettice Grosvenor. Ze krijgen zeven kinderen. William, een voor die tijd liefhebbende vader, wordt beschuldigt van homosexuaaliteit door de broer van zijn vrouw, Bend’or The Duke of Westminster, en wordt gedwongen Engeland te verlaten. Hij zwerft een aantal jaren over de wereld. Zijn vrouw kiest de kant van haar broer en verlaat Madresfield met haar jongste zoon William (Dickie genoemd). De rest van de familie kiest de kant van vader William. William keert terug om zijn zoon Hugh te begraven. Hugh is vermoeid, of dronken, uit de auto gestapt, gevallen, schedel gebroken en overleden. Leeftijd: 32 jaar. William keert terug naar Madresfield om zijn zoon te begraven, riskeert een arrestatie, maar krijgt op het nippertje pardon en wordt heel oud. De motieven van Bend’or zijn onduidelijk, maar jaloezie lijkt het meest waarschijnlijk. Bend’or was een Duke, Beauchamp ‘maar’ Earl, maar had wel veel meer succes. Niets is de mens vreemd.

Het is dit verhaal wat de achtergrond vormt voor Brideshead revisited van Evelyn Waugh. Waugh was studiegenoot van, en bevriend met, Hugh. Kwam zeer regelmatig op Madresfield. Werd ook vrienden met twee van de drie dochters. Dorothy (Coote genoemd, maar ook wel Pollen, of Little Pol) en Mary (Maimie genoemd, maar ook Blondie), de knapste van de twee. Zij stonden model voor respectievelijk Cordelia en Julia in Brideshead Revisited. De derde zus Sibell (de oudste) blijft Sibell. Elmley, de oudste zoon en stamhouder stond model voor Bridey. Waar Bridey ‘matchboxes’ verzamelt, verzamelt Elmley ‘stamps and cigarette-cards’.

Waugh en Hugh zijn tevens bevriend, net als Sebastian en Charles in Brideshead Revisited. Studeren beiden ook in Oxford en besluiten samen een kamer te huren in Merton street. Dat gaat niet door omdat Waugh weggestuurd wordt. In het boek is het overigens Sebastian die het veld ruimt.
En zo gaat het rijtje vergelijkingen nog wel even door.

Madresfield is een erg boeiend boek. Het beschrijft een familiegeschiedenis van meer dan 1000 jaar. Een reis door de tijd waarbij Mulvach met oog voor detail de geschiedenis echt tot leven brengt. Het zijn nogal wat personages die de revue passeren. Dat zou saai kunnen zijn, maar is het niet. Het geeft een goede inkijk in het leven van deze familie met rijke historie met als devies Fortuna mea est in Bello campo. Maar nog mooier vind ik de tekst die, nog steeds, op de achterkant van de kapel is aangebracht waar er nestgelegenheden voor vogels zijn aangebracht: ubi aves ibi angeli; waar er vogels zijn, zijn er engelen.

Meer recensies van EdwinCG