28.000 woorden

EdwinCG 17 maart 2024
De ‘Chabotten’ hebben het boekenweekgeschenk 2024 geschreven. Collectief. Inclusief de hond Bril. Ik had er in eerste instantie wat twijfels bij. Het voelde een beetje ‘gemaakt’, zo’n hele familie in de spotlights.

Het is een caleidoscopisch verhaal geworden. Familie, huis en hond worden verbonden en vereeuwigd met verhalen die mooie taalvondsten bevatten. Wat te denken van: een dichter dicht niet, die opent. Of: we leerden recht tegen alle regels in te denken. Of: ik had een vermoeden van wat er voor me lag, keek nog eenmaal om en wist nu ook wat achter me lag. Het zijn maar enkele voorbeelden.

‘We hebben 28.000 woorden’ (als omvang voor het boekenweekgeschenk), zegt Bart Chabot in het boek. ‘Dat zijn 4000 woorden per persoon.’ En die zijn mooi gebruikt. Als lezer verblijf je even bij de familie. In hun eigen huis waar vreemdelingen in principe niet toegelaten worden. Behalve deze ene boekenweek 2024 dan.

Meer recensies van EdwinCG