Reis door de tijd, reis over de wereld

Eelke Pol 25 maart 2020
Bloembad van zee neemt je mee in de tijd. En neemt je mee over de wereld. Het boek geeft aan de hand van het leven van vooral Victor een bloemrijk beeld van het Spanje rond de tijd van de Spaanse burgeroorlog in 1936 tot en met de opkomst en val van het regime Pincochet in Chili. Een fascinerend verhaal met 'het hart' als metafoor. Het gewonde hart van een soldaat dat wonderbaarlijk wordt hersteld door de jonge Victor als autodidact arts in Spanje, het hart van Spanje dat bloedt en het hart van Chili dat hard geraakt wordt. Over het boek is nog veel meer te vertellen. Over de kracht van liefde tussen 2 mensen die onbedoeld tot elkaar veroordeeld lijken maar op een bijzondere wijze tot grote hoogte kan opbloeien. Over de haat en onverzoenlijkheid tussen groepen mensen. En over de kracht van de poëzie in de vorm van korte gedichten of passages uit gedichten die de inleiding vormen van elk hoofdstuk. Een bijzonder mooi boek, dat ik ten tijde van de Corona-crisis met heel veel plezier heb gelezen.

Meer recensies van Eelke Pol