Geboren in een verkeerde familie

Elbert Grift 15 maart 2020
Judith is docente op een middelbare school in 's Heerenberg, maar wordt van lieverlee vertrouwenspersoon en zo komt ze in contact met Leila, een 16-jarig meisje dat gebukt gaat onder het juk van de familie, of beter gezegd van haar broer Tarik.
Ze mag niks zonder hem, wordt voortdurend in elkaar geslagen, en wordt overal naar toe gebracht en opgehaald, het is duidelijk dat Leila weg moet en zeker als blijkt dat ze zwanger is van een jongen van school, als dat zou uitkomen is ze zo goed als dood of in het beste geval verbannen naar haar geboorteland Turkije.
Judith regelt een onderkomen in Amsterdam, en 3 1/2 jaar lang lijkt her erop dat ze (samen met haar inmiddels geboren zoontje Cem) onder de radar is gebleven van haar familie, totdat haar broer Tarik ineens weer opduikt, die zorgt voor een reeks zeer onaangename verrassingen aan het adres van Judith, maar kan Leila ook buiten schot blijven, dat is de vraag.
Een redelijk goed boek, goed leesbaar in begrijpelijke taal, voor iedereen toegankelijk en met een goede spanningsboog, niets mis mee, maar wel heel eng als je ook beseft dat het boek gebaseerd is op waargebeurde verhalen, ik kan me heel moeilijk verplaatsen in sommige kromme denkbeelden van andere culturen, waarvan eerwraak er dus 1 is.

Meer recensies van Elbert Grift