Meeslepend en hartverscheurend liefdesverhaal

Eline H. 17 december 2020 Hebban Recensent

Hoewel De Brief de derde roman van Kathryn Hughes (1959) is die naar het Nederlands vertaald is, is het ook de roman waar ze oorspronkelijk mee debuteerde in haar thuisland. In Nederland konden we al eerder kennismaken met Hughes via haar andere boeken De sleutel en Het geheim. De vertaling is verzorgd door Betty Klaasse en Yvonne de Swart.

In de korte proloog maakt de lezer al kennis met de dan nog naamloze hoofdpersoon waarvan we al gauw zullen ontdekken dat het Tina is. Ze is met haar kleindochter in de tuin bezig wanneer deze vraagt hoe zij en opa elkaar eigenlijk ontmoet hebben.

Het zijn de jaren ’70 van de vorige eeuw en Tina zit gevangen in een slecht huwelijk. Ze wordt regelmatig geslagen en gekleineerd door haar man. Ze werkt zo veel en zo hard ze kan om zichzelf te kunnen onderhouden als ze hem uiteindelijk verlaat. Tijdens haar werk in een kringloopwinkel vindt ze in de zakken van een gedoneerde jas een brief en ze besluit hem te lezen. De brief neemt Tina en de lezer mee naar het jaar 1939. Billy is nog jong, maar ook verliefd op Chrissie. Wanneer ze vertelt dat ze zwanger is maakt hij echter een verkeerde beslissing, in de hoop het goed te maken schrijft hij een brief.

Tina voelt zich meteen verbonden met het koppel uit de brief en besluit uit te zoeken wat er gebeurd is tussen Billy en Chrissie en hoe het kan dat de brief nooit is verzonden. Hughes weet beide tijdlijnen op subtiele wijze met elkaar te verweven zonder dat ze een van de twee tekort doet. Als lezer leef je mee met Tina en gun je haar het beste en tegelijkertijd wil je samen met haar het mysterie uit het verleden ontrafelen. Elk beetje informatie dat ze ontdekt zal de lezer dankbaar in ontvangst nemen.

De verschillende tijdlijnen blijven elkaar afwisselen en zorgen daarmee voor spanning in het verhaal. Beide zijn aandachtig uitgewerkt en bevatten veel details en kleurrijke beschrijvingen.

Vanaf de allereerste pagina zal de lezer van Tina houden. Ze heeft het niet makkelijk, maar ze is vastbesloten er het beste van te maken. Datzelfde geldt voor Chrissie. Hoewel hun verhalen ruim dertig jaar na elkaar afspelen zal de lezer overeenkomsten kunnen vinden in de levens van beide dames. Allebei hebben ze te maken met een dominante man in hun leven en moeten ze het beste zien te maken van hun situatie. Het is interessant om te lezen welke beslissingen ze nemen en hoe dat hun leven beïnvloed heeft.

Al met al weet Hughes met De brief een prachtige roman vol emotie te schrijven. Er wordt een aantal zware onderwerpen behandeld, maar tussen de regels door is ook veel liefde te ontdekken. De roman zal daardoor niet zwaar aanvoelen, maar de lezer wel meeslepen in de levens van Tina en Chrissie.

Meer recensies van Eline H.