Hilarisch en ontroerende chicklit

Eline H. 15 juli 2014 Hebban Recensent
De mannenmaker heeft geen relaties, maar projecten: ieder halfjaar pikt ze een kansloze man op met de bedoeling hem te transformeren tot een gewild exemplaar. Dit is haar al meer dan twintig keer gelukt, maar nu kan ze ineens geen man meer vinden. Is de vijver leeg aan het raken, is ze te kritisch geworden of is er meer aan de hand?
Een interessant plot dat zeker kan uitmonden in een leuk boek. De mannenmaker is het vijfde boek van journaliste en schrijfster Petra Kruijt (andere boeken zijn onder andere  ‘twijfels over België’ en ‘Lieve ik’). De omslag laat een zijaanzicht van een gezicht zien en daarachter een marionet.  Dit past bij de verhaallijn waarin de man veranderd wordt in een betere versie van zichzelf. De commentaren van haar chicklit-collega’s zijn veelbelovend. Zo schrijft Lisette Jonkman “Lees dit boek, je gaat ervan houden. Beloofd.” Beslist geen valse belofte.

Het verhaal opent bij de mannenmaker en haar laatste project. Ze zit al enige tijd over haar gebruikelijke periode van zes maanden en het wordt tijd hem te laten gaan, zodat ze op zoek kan naar haar volgende ‘slachtoffer’.  Er lopen immers nog genoeg mannen rond die haar hulp heel hard nodig hebben. Het vinden van een volgend exemplaar blijkt echter lastiger dan gedacht. Verschillende pogingen leveren geen resultaat op en Anne besluit er een paar weken tussenuit te gaan.
Eenmaal teruggekeerd uit New York is haar leven er niet minder ingewikkeld op geworden. Op het werk lopen de dingen niet zoals gepland en ook in de privésfeer gaat het niet zoals Anne graag zou willen. De twijfel slaat toe. Heeft ze wel de juiste keuzes gemaakt? Valt het nog terug te draaien of is ze te laat?
De Mannenmaker is mijn eerste kennismaking met deze chicklit-schrijfster.  Kruijt heeft een goede indruk achtergelaten. Ik heb genoten van het boek dat ondanks de uit de hand gelopen hobby van de hoofdpersoon, toch erg herkenbaar kan zijn. Daarnaast ga je van de hoofdpersoon houden. Waar ze in het begin nogal oppervlakkig kan overkomen, is ze dat tegen het einde niet meer.  De schrijfstijl is prettig en makkelijk leesbaar. Hier en daar is het soms wat simpel geschreven en Anne dreigt vaak door te slaan in haar gedachten, maar dit wordt nergens storend.
Al met al een heerlijke chicklit. Ideaal voor de zomeravonden of ander vrij moment, van een veelbelovende schrijfster.

Meer recensies van Eline H.